Binnenland

NPCF: probleem niet op bordje patiënt leggen

NIJMEGEN (ANP). „Een typisch geval van verkeerde inschatting.” Zo noemt directeur van patiëntenfederatie NPCF Wilna Wind de ontstane situatie in het Radboudumc. „Dit probleem moet niet op het bordje van de patiënt gelegd worden. De verzekeraar en het ziekenhuis moeten dit probleem samen oplossen, maar niet op deze manier”, vindt ze.

10 December 2013 10:17Gewijzigd op 15 November 2020 07:34

Maandag werd bekend dat mensen die bij Achmea verzekerd zijn, tot januari niet terechtkunnen bij het ziekenhuis Radboudumc in Nijmegen als het niet spoedeisend is.

Dat komt doordat dat ziekenhuis dit jaar meer zorg heeft gegeven aan Achmeaklanten dan vooraf was afgesproken met de verzekeraar. Dit geldt ook voor mensen die verzekerd zijn bij Achmeadochters als FBTO, Interpolis, Zilveren Kruis, Agis, Avéro Achmea en De Friesland.

„Mensen hebben gekozen voor een verzekeringspolis waarmee ze bij het Radboudumc terechtkunnen. Dan kan dat ziekenhuis niet op een bepaald moment zeggen dat dat niet meer kan. Het is nu bijna januari, maar stel dat het volgend jaar in juli al gebeurt? Horen de patiënten dan dat het helaas al opperdepop is?”, vraagt Wind zich af.

Patiënten hebben er volgens Wind geen boodschap aan als een ziekenhuis te veel behandelt of een verzekeraar te weinig inkoopt. „Het maakt wel duidelijk hoe ingewikkeld dit proces is. Maar de oplossing voor een mismatch mag niet op het bord van de patiënt terechtkomen”, stelt Wind.

Radboudumc en Achmea zijn nog in gesprek over de situatie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer