Binnenland

Digitale overheid levert ook problemen op

DEN HAAG (ANP). De digitale diensten van de overheid bieden de burger veel voordelen. Je hoeft de deur niet meer uit, je kunt 24 uur terecht en het kost minder tijd om bepaalde zaken te regelen. Maar lang niet alle burgers zijn even vaardig met de computer, zoals laaggeletterden. Voor deze groep zou er altijd een loket of telefoonnummer bereikbaar moeten zijn.

9 December 2013 16:30Gewijzigd op 15 November 2020 07:34

Dat adviseert de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer naar aanleiding van een enquête die hij in samenwerking met het TROS-consumentenprogramma Radar heeft laten uitvoeren onder 48.000 mensen. De resultaten van de enquête zijn maandag gepubliceerd in het rapport ‘De burger gaat digitaal’.

Brenninkmeijer noemt drie basisbehoeften van de burger als het gaat om digitalisering van overheidsdiensten: toegankelijkheid, het hebben van herstelmogelijkheden en vertrouwen.

Wat de toegankelijkheid betreft zouden burgers zelf moeten kunnen kiezen hoe ze contact opnemen met de overheid. Wie digitaal niet meekan, moet kunnen bellen of bij een loket terechtkunnen.

Verder vindt de ombudsman dat burgers de gegevens moeten kunnen controleren die de overheid van ze heeft. Het risico op fouten en onjuistheden ligt veelal eenzijdig bij burgers, aldus het rapport. De burger moet niet alleen de gegevens kunnen controleren, maar ook fouten daarin kunnen herstellen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat een grote groep mensen geen of weinig vertrouwen heeft in de digitale dienstverlening. „Dit zijn mensen die wel al meedoen met de digitale dienstverlening. Uit de klachten blijkt dat sommige burgers zich overgeleverd voelen. Ze weten niet precies wat er in de digitale systemen gebeurt, vertrouwen de veiligheid ervan niet en weten niet wat zij kunnen doen als er iets niet goed loopt”, meldt het rapport.

Volgens Brenninkmeijer zijn gerichte acties nodig om het vertrouwen in de digitale overheidssystemen te versterken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer