Kerk & religie

Israël tot jaloersheid verwekken met onvoorwaardelijk Evangelie

ROTTERDAM. De kerk kan Israël alleen tot jaloersheid verwekken door het Evangelie te geloven, en zo te laten zien dat het Evangelie onvoorwaardelijk is. Dit stelde ds. G. A. van den Brink, hersteld hervormd predikant van Rotterdam-Kralingseveer, zaterdag tijdens een studiedag over Israël.

Van een medewerker
9 December 2013 07:38Gewijzigd op 15 November 2020 07:33
beeld EPA
beeld EPA

De studiedag was georganiseerd door de hersteld hervormde gemeente Rotterdam-Kralingseveer. Ds. D. J. Diepenbroek, hersteld hervormd predikant in Sint Annaland en medewerker van de Eurofractie van de SGP, sprak over ”Israël en de internationale politiek”. Hij stelde voor de ongeveer zeventig aanwezigen dat er in de Europese instellingen iets van antisemitisme merkbaar is. Hij wees op het feit dat Europa 
de nederzettingenproblematiek tot kernpunt van het beleid maakt. Hiermee wordt voorbijgegaan aan het feit dat het conflict tussen Israël en de Palestijnen een „diep religieuze lading” heeft. „Israëls God heeft Jeruzalem gesteld tot een lastige steen voor de volken.”

Ds. R. van de Kamp, hersteld hervormd predikant in Putten en bestuurslid van Stichting Steun Messiasbelijdende Joden, sprak over ”Wat is vervangingstheologie?” „Vervangingstheologie kan worden omschreven als de gedachte dat de kerk volledig de plaats van Israël heeft ingenomen”, zo zei hij. Hij voegde daaraan toe dat sommigen doorslaan in hun bestrijden van vervangingstheologie. „Zij hebben niet door dat zij dan Israël niet vervangen door de kerk, maar de kerk door Israël.”

De Puttense predikant wees erop dat Paulus in 1 Korinthe 10 Israël als voorbeeld stelt. „Zij waren allen onder de wolk. Door ongeloof zijn zij het beloofde land niet binnen gegaan. Het voorrecht van de belofte valt ook aan de heidenen toe. Dat is geen vervanging, maar uitbreiding.”

Ds. G. A. van den Brink sprak naar aanleiding van Romeinen 9 tot en met 11 over ”De toekomst van Israël”. „Paulus spreekt over Israël in het heden. Hij richt zich tot de heidenen”, zo legde hij uit. „Het gaat niet over wat er in de toekomst gaat gebeuren. Als je zo leest, ben ik bang dat je alleen je eigen mening tegenkomt.”

Hij gaf aan dat Romeinen 9 tot en met 11 in het kader van de gehele Romeinenbrief staat. „Het gaat om de gerechtigheid van God door het geloof. De centrale vraag is: Wat is het Evangelie waar Paulus over spreekt?”

Het Evangelie omschreef ds. Van den Brink als de boodschap van Gods onvoorwaardelijke verkiezing, roeping, verbond en belofte aan Israël. Door de komst van Christus veranderen er twee dingen, zo stelde hij. „Het Evangelie geldt ook voor de heidenen. En het volk Israël reageert met afwijzing en vijandschap. De hoofdvraag is: Hoe kunnen de onvoorwaardelijke verkiezing van Israël en de val van Israël samengaan? Hoe kon het onvoorwaardelijk verkoren Israël toch vallen?”

Ds. Van den Brink liet zien dat Romeinen 11 spreekt van een tijdelijk oordeel dat over Israël gekomen is. Verder legde hij uit dat het volk Israël alleen door het geloof weer kan worden hersteld. „Bij een onvoorwaardelijk Evangelie past alleen geloof.” De kerk kan daarom Israël alleen tot jaloersheid verwekken „door het Evangelie te geloven, en zo te laten zien dat het Evangelie onvoorwaardelijk is.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer