Eindbod in DigiD-kwestie met reclamebureau
DEN HAAG/WAALWIJK (ANP). Minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) heeft een eindbod voorgelegd aan het Waalwijkse reclamebureau Digi-D voor vergoeding in de kosten van naamsverandering. Wordt daar niet op gereageerd, dan zal hij het over een andere boeg moeten gooien.
Dat blijkt uit een brief van de minister en navraag bij het ministerie. Al jaren is er gedoe over de naam. Het bedrijfje heette al Digi-D toen de overheid DigiD invoerde. Met een persoonlijke DigiD (een gebruikersnaam en wachtwoord) kunnen burgers zich identificeren op websites van de overheid. Het reclamebureau kreeg daardoor veel informatie binnen die voor de overheid was bestemd.
Er is al herhaaldelijk contact geweest over een vergoeding aan het bureau, maar het ministerie vond de gevraagde bedragen steeds onvoldoende onderbouwd. De eisen zouden ook nogal hoog uitvallen.
Intussen beschikt het bedrijf nog steeds over allerlei persoonsinformatie die het niet hoort te hebben. Het ministerie had gehoopt gelijk te kunnen oversteken met het bedrijf: het bedrijf de vergoeding en het ministerie de gegevens. Als er nu niets wordt bereikt, gaat het ministerie een klacht indienen bij het College Bescherming Persoonsgegevens.