Binnenland

Treinpassagier reist liever met lightrail

De meeste treinreizigers tussen Gouda en Alphen aan den Rijn geven de voorkeur aan lightrailvoertuigen boven de traditionele treinen. Dit blijkt uit een tevredenheidsonderzoek onder 500 reizigers uitgevoerd in opdracht van NS.

ANP
28 November 2003 10:04Gewijzigd op 14 November 2020 00:45

Van de ondervraagde reizigers zegt 45 procent tevreden te zijn over lightrail. Ze noemen als voordelen het in- en uitstapgemak, de overzichtelijkheid van het voertuig, de aanspreekbaarheid van het personeel, de uitstraling van het voertuig en omdat lightrail sneller en beter rijdt over kortere afstanden dan gewone treinen.

Minpunten ten opzichte van de gewone trein noemen zij het rijcomfort, het ontbreken van prullenbakken en meer en betere zitplaatsen. Van de ondervraagden gaf 29 procent de voorkeur aan de gewone trein, de rest maakte het niet uit.

Het onderzoek is gedaan in het kader van de lightrailproef RijnGouweLijn tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. Tot voor kort reden er stoptreinen op dit traject. Sinds maart dit jaar tot december 2004 laat de provincie Zuid-Holland bij wijze van proef op deze lijn zogenoemde lightrailvoertuigen rijden. Deze voertuigen houden het midden tussen een tram en een trein. Ze kunnen diep doordringen en stapvoets rijden in binnensteden, en ook snel rijden buiten de stad.

De lightrailproef is een initiatief van de provincie Zuid-Holland. In de uitvoering werkt zij nauw samen met het Haagse vervoersbedrijf HTM, NS en ProRail. De combinatie van heavyrail- (gewone treinen en goederentreinen) en lightrailvoertuigen op bestaand treinspoor is nieuw in Nederland. De RijnGouweLijn-proef is de eerste op dit gebied. De bedoeling is dat de lijn in de toekomst wordt doorgetrokken van Gouda, via Alphen en Leiden tot aan de kustplaats Noordwijk.

De provincie Zuid-Holland is blij met de uitkomsten van het onderzoek. Ze neemt de aandachtspunten mee in de bestelling van de definitieve lightrailvoertuigen. Daarnaast concludeert de provincie dat reizigers nu al een voorkeur voor lightrail aangeven, terwijl de echte voordelen van dit vervoer pas in de toekomst duidelijk worden: meer haltes, kortere wachttijden en betere bereikbaarheid van de binnensteden zonder overstap.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer