Buitenland

Man achter frisdrank Orangina gestorven

MARSEILLE (ANP). De man achter de Franse frisdrank Orangina, Jean-Claude Beton, is op 88-jarige leeftijd in Marseille overleden. Franse media meldden woensdag dat met Beton een pionier op het gebied van communicatie en marketing is heengegaan. De in Frans Algerije geboren ondernemer overleed maandag in de havenstad. Burgemeester Gaudin prees hem als de „avant-garde van communicatie en marketing”.

4 December 2013 17:41Gewijzigd op 15 November 2020 07:28

De sinaasappelfrisdrank is wereldberoemd geworden dankzij de opmerkelijke sinaasappelvormige glazen flesjes en de vele orginele en vernieuwende reclamecampagnes. Zo werd de frisdrank mede beroemd dankzij posters van de artiest Bernard Villemot (1911-1989).

Beton vond de smaak niet zelf uit. Die stamde uit een apotheek in het Spaanse Valencia. Betons vader produceerde in Algerije in de jaren 30 enige tijd deze ‘Orangina, soda de naranjina’. Beton blies de frisdrank van zijn vader in 1951 nieuw leven in en ging het verkopen in een origineel flesje met een apart etiket. Dat werd een succes in Noord-Afrika. In 1961 maakte Beton met Orangina de overstap naar Marseille. Met reclame, onder meer het werk van fotograaf en videofilmer Jean-Baptiste Mondino, veroverde Orangina grote delen van de wereld. Betons bedrijf werd in 1984 overgenomen door de groep Pernod-Ricard.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer