Schoenensector dringt kinderarbeid terug
De schoenensector zet flinke stappen tegen kinderarbeid. Maar dat geldt niet voor alle bedrijven. Dit concludeert Stop Kinderarbeid op grond van het woensdag gepubliceerde rapport ”Working on the Right Shoes”.
Stop Kinderarbeid vroeg 28 schoenenbedrijven wat ze doen om kinderarbeid in hun productieketens tegen te gaan. Vorig jaar deed de organisatie hetzelfde. Op grond van vijftien criteria scoorden dit jaar zeventien van de 28 bedrijven ”goed”, vorig jaar waren dat er tien.
De verbetering die het rapport signaleert heeft twee kanten: bedrijven laten beter zien wat ze doen en ze maken er in het veld meer werk van om kinderarbeid uit te bannen. „Ons eerste onderzoek heeft ervoor gezorgd dat het onderwerp hoger op de agenda terecht is gekomen”, denkt Roman Baatenburg van Hivos.
Dat beaamt algemeen directeur Reynier van Bommel van schoenenbedrijf Van Bommel. In 2012 scoorde het bedrijf ”redelijk”, dit jaar ”goed”. „De ”redelijk”-beoordeling van Hivos heeft ons eraan herinnerd dat het verstandig is om een statement over maatschappelijk verantwoord ondernemen op de website te zetten.” Dat gaat binnenkort gebeuren.
De werkwijze van Van Bommel is het achterliggende jaar niet veranderd. Kinderarbeid is voor het bedrijf niet actueel: 95 procent van de productie vindt plaats in Europese landen waar geen sprake is van kinderarbeid. De overige 5 procent betreft partners waar Van Bommel al decennialang en onder strenge voorwaarden mee samenwerkt.
De hogere score heeft vooral te maken met een betere samenwerking. „Na een wat moeilijke opstart heeft Hivos alle verlangde informatie gekregen”, zegt Van Bommel.
Een aantal bedrijven scoort ”slecht” omdat ze geen informatie hebben verstrekt. Niet meewerken leidt niet per se tot een slechte score. „Als een bedrijf op de eigen website informatie geeft over hoe ze leveraniers selecteren of kinderarbeid tegengaan, wordt dat meegenomen.”
Bij Wolky, een van de slecht scorende bedrijven die geen informatie heeft verstrekt, was woensdag niemand voor commentaar bereikbaar. De directeur is op zakenreis in het buitenland. Ook Schoenenreus, een ander bedrijf dat slecht scoort, onthoudt zich van commentaar.
Het rapport is „goed nieuws”, vindt Paul te Grotenhuis van brancheorganisatie INretail.
Een schoen is een ingewikkeld product, waar al snel vijftien tot twintig schakels een bijdrage aan leveren. „Elke stap naar verbetering gaat langs de weg van de geleidelijkheid. Controle en monitoring spelen daarbij een rol, maar het begint bij bewustwording. Dat geldt voor alle schakels in het productieproces. Het is mooi dat de boodschap dat kinderarbeid onwenselijk is kennelijk begint door te dringen”, zegt Te Grotenhuis.
www.hivos.nl voor het complete rapport en de scorekaart van de 28 schoenenbedrijven.
Score kinderarbeid
Goed: Bristol, Van Bommel, Dolcis, Ecco, Geox, Van Haren, Invito, Manfield, Scapino
Redelijk: De Bijenkorf, Fred de la Bretoniere, Van Lier, Sacha Shoes
Slecht: Gabor, Lotto Sports, Marks & Spencer, Schoenenreus en Wolky