Scholieren zoeken naar tijdwinst bij woningbrand
ZWIJNDRECHT. Nederlandse havo- en vwo-leerlingen op scholen met een technasium breken zich deze weken het hoofd over brandveiligheid. Brandweer Nederland wil dat ze een systeem bedenken dat bewoners bij een woningbrand meer tijd geeft om buiten te komen. Ruud Janssens, ”technator” van het Walburg College uit Zwijndrecht: „Leerlingen kijken er vaak heel anders tegenaan dan volwassenen.”
Negen van de tien dodelijke slachtoffers bij brand vallen in Nederland bij een woningbrand. Dat moet anders, vindt Brandweer Nederland. De brandweer zoekt een systeem dat mensen bij woningbrand meer tijd geeft om zelfstandig in veiligheid te komen. Bij brand hebben bewoners zo’n drie minuten om zichzelf in veiligheid te brengen, terwijl de brandweer acht minuten na de eerste melding arriveert.
De brandweer roept nu de hulp in van de technisch aangelegde havo- en vwo-leerlingen uit de tweede klas van het technasium. Met zo’n technasium bieden scholen voor voortgezet onderwijs ook aan havo- en vwo-leerlingen een praktijkgerichte onderwijsvorm. Met deze opdracht kunnen ze meestrijden om de Technasium Top Award 2014 (TTA). Technasiumleerlingen uit het hele land doen hieraan mee.
Excursie
Technator Janssens van het Walburg College in Zwijndrecht: „De tweedeklassers van ons technasium zijn vorige week op excursie geweest bij de brandweer van Hendrik-Ido-Ambacht. Om het belang van de opdracht te onderstrepen liet de brandweercommandant Sjoerd Brussé onder meer een videofilm zien waarin duidelijk werd gemaakt hoe een brand in een woonkamer al na drie minuten op „een niet meer te redden situatie” uitloopt.”
Het bezoek markeerde het startsein voor de landelijke Technasium Top Award. Hieraan doen technasiumleerlingen uit het hele land mee. Janssens’ leerlingen voelden zich direct betrokken bij de probleemstelling. „Ze zijn inmiddels erg enthousiast en gingen serieus aan de slag.”
De scholieren krijgen zeven weken de tijd om aan de opdracht te werken. De oplossing die ze bedenken moeten ze in de vorm van bijvoorbeeld een werkend schaalmodel, een maquette of een demonstratiefilmpje uitwerken. Janssens: „Ze krijgen begeleiding van docenten. De brandweer begeleidt op afstand. Scholieren kunnen te allen tijde met vragen bij hen terecht.”
Overigens rekent Janssens niet op kant-en-klare oplossingen. „Wel hebben de leerlingen vaak ideeën die de opdrachtgever –in dit geval Brandweer Nederland– op nieuwe gedachten brengen.
Praktijkgericht vwo
Na de interne schoolcompetities gaan er per school maximaal twee teams door naar de regionale voorrondes. Daarna volgt op 11 en 12 april de landelijke finale bij het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) in Arnhem.
Het team met het beste idee wint de Technasium Top Award 2014. Ook gaan de winnaars een dag trainen bij een brandweertrainingscentrum. Het team dat met de publieksprijs naar huis gaat mag een dagje meelopen op een brandweerkazerne.
Het technasium is een relatief nieuw onderwijsconcept voor havo- en vwo-leerlingen met een bovengemiddelde affiniteit met techniek. „Vroeger moesten zulke kinderen voor het vmbo kiezen, of wachten op een vervolgstudie op de hogeschool of universiteit”, legt Janssens uit.
„Nu bieden wij ook op havo en vwo een onderwijsvorm aan waarin praktijkgerichte vakken centraal staan.” Bij een technasium hoort het speciale les- en examenvak onderzoek en ontwerpen (O&O). Voor dit vak werken leerlingen weken achter elkaar in groepsverband aan een project.
Levensecht
„Technasiumopdrachten komen altijd uit levensechte situaties voort”, stelt Janssens. „Vandaar dat we er bestaande bedrijven of organisaties bij betrekken. De opdracht van Brandweer Nederland maakt leerlingen bewust van de problematiek waar de brandweer mee te maken heeft. Tegelijkertijd leren de kinderen dat er bij dergelijke problemen ook technische oplossingen bedacht kunnen worden.”