Economie

Onbemande pomp rukt verder op

De onbemande tankstations rukken steeds verder op. Consumenten konden eind vorig jaar bij 484 van deze pompen goedkoop tanken, eind dit jaar kunnen ze al bij 615 stations terecht.

ANP
26 November 2003 09:13Gewijzigd op 14 November 2020 00:45

Vooral de ANWB, Tango en Tinq timmeren flink aan de weg en hebben veel nieuwe locaties geopend. Steeds meer automobilisten tanken bij de onbemande pompen.

Dat blijkt uit recente cijfers van onderzoeksbureau Catalist. Van elke 100 liter brandstof wordt bijna 9 liter bij onbemande pompen gehaald. Eind vorig jaar was dat nog maar 5,5 liter. Nederland telt nu in totaal 4272 tankstations vergeleken met de 4187 vorig jaar.

De consument profiteert aanzienlijk van het groeiend aantal onbemande tankstations. De benzineprijzen liggen flink lager dan bij ’normale’ pompen. „Door de afwezigheid van personeel dalen de kosten namelijk 40 tot 50 procent, waardoor de brandstofprijzen verder omlaag kunnen”, zei E. de Vries van de Branchebehartiging Tankstations (BBT) van Bovag dinsdag.

Tango en Shell-dochter Tinq hebben de meeste onbemande tankstations. Vooral Tinq groeit fors. Vorig jaar had deze keten nog maar twaalf stations, maar nu zijn dat er al 55, aldus Catalist. Tango groeide van 26 naar 55 pompen.

De ANWB is inmiddels ook de benzinemarkt op gestapt. De belangenvereniging met 3,8 miljoen leden heeft zes onbemande tankstations, maar dat moeten er in 2005 ongeveer honderd zijn. De bedoeling is dat automobilisten bij de ANWB-benzinestations een literprijs betalen die 6 eurocent ligt onder het gemiddelde van de pompprijzen van de vijf grote benzinemaatschappijen (Shell, Texaco, Esso, BP en Total).

Ook steeds meer zelfstandige ondernemers maken hun tankstations onbemand. „Voor hen geldt dat personeel meer kost dan dat het oplevert”, aldus De Vries. Esso heeft nu drie onbemande benzinepompen. Dat moeten er uiteindelijk zes worden.

Ondanks de opmars van de onbemande pompen gaan de meeste automobilisten naar een tankstation omdat het in de buurt ligt. Voor ongeveer 43 procent van de consumenten is de prijs doorslaggevend, zo blijkt uit recent onderzoek van TNS-NIPO.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer