Politiek

Fiscus succesvol met telefonische incasso

AMSTERDAM (ANP). De Belastingdienst boekt succes met de telefonische incasso, waarbij mensen met een belastingschuld eerst vriendelijk gebeld worden door een medewerker van de fiscus in plaats van een dwangbevel krijgen opgelegd. Staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) wil daarom de proef voortzetten.

18 November 2013 15:50Gewijzigd op 15 November 2020 07:07

In bijna 60 procent van de situaties lukt het de fiscus om iemand met een belastingschuld aan de telefoon te krijgen. Driekwart van die gesprekken leidt tot een telefonische incasso en een betalingsregeling met een gemiddeld bedrag van 1000 euro, meldde Weekers maandag bij de opening van het Landelijk Incassocentrum in Amsterdam. „Het is veel effectiever om iemand die niet heeft betaald in eerste instantie vriendelijk te benaderen in plaats van direct een dreigende brief te sturen”, aldus Weekers.

Hij is echter niet in alle situaties zo mild. Wanbetalers die doen alsof ze geen geld hebben om hun belastingschuld te voldoen, zullen hinderlijk worden gevolgd door de fiscus. Ze komen op een speciale lijst en als de fiscus erachter komt dat ze een auto of boot kopen, een erfenis krijgen of gewoon geld op hun rekening gestort krijgen, grijpt de dienst in. „Wat mij betreft haalt de deurwaarder daar per direct de flatscreen van de muur”, aldus Weekers.

De fiscus krijgt bij de jacht op wanbetalers onder meer hulp van uitkeringsinstantie UWV. Het systeem Suwinet levert gegevens over waar iemand z’n geld verdient. Het percentage succesvolle vorderingen lag vorig jaar nog op 50 procent en is sinds de samenwerking met Suwinet gestegen naar 90 procent.

Het landelijk incassocentrum heeft op het moment 200 werknemers; dat stijgt naar 450. Het incassocentrum heeft op termijn contact met 450.000 debiteuren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer