Binnenland

Bedrijfscultuur Odfjell onder loep bij rechter

ROTTERDAM (ANP). Na jaren van gevaarlijke incidenten begint maandag in Rotterdam de strafzaak tegen tankterminal Odfjell in het Botlekgebied van de Maasstad. Bij het bedrijf ging het afgelopen jaren op allerlei manieren mis: lekkages van gevaarlijke stoffen, gevaarlijke situaties voor personeel en omgeving en het verzwijgen van dit soort zaken aan de autoriteiten.

18 November 2013 06:48Gewijzigd op 15 November 2020 07:05

Hiermee wordt feitelijk de bedrijfscultuur bij de tankterminal onder de loep genomen, omdat het niet gaat om af en toe eens een incident. De mores van het personeel, van hoog tot laag, is ver te zoeken, gaven mensen binnen het bedrijf al eerder aan. „Maar cultuurverandering is een tanker keren”, stelde een woordvoerder van het bedrijf toen Odfjell vooral in 2012 van incident naar incident hopte.

Begin deze maand nog stelde staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu) in een brief dat het onacceptabel is dat Odfjell in totaal 210 voorvallen niet meldde bij de daarvoor aangewezen instanties. Het bedrijf blijft daarom onder verscherpt toezicht staan en er wordt „direct handhavend opgetreden wanneer dit nodig blijkt”. De resultaten van het onderzoek zijn doorgegeven aan het Openbaar Ministerie.

In juni van dit jaar trok de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een rapport de harde conclusie dat het tankopslagbedrijf 12 jaar lang kon doormodderen en toezichthouders afschepen met loze beloften. Het bedrijf had lak aan de wet- en regelgeving en mede daardoor liepen werknemers en de omgeving gevaar. Door de goede relaties met het bedrijf te onderhouden, hoopte de Milieudienst Rijnmond (DCMR) de veiligheid bij Odfjell te waarborgen. Maar veilig op het bedrijf in de Rotterdamse haven was het allerminst, aldus de onderzoeksraad.

Een jaar eerder was Odfjell grotendeels stilgelegd omdat het niet meer aan de veiligheidseisen voldeed. De tanks waren zeker 30 jaar lang niet gecontroleerd. Door de zogenoemde safety shutdown kon het bedrijf vrijwel geen laad- en losactiviteiten van trucks, wagons, binnenvaart- en zeeschepen meer uitvoeren.

Voor de rechtszaak is twee dagen uitgetrokken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer