Moeilijke markt voor Albert Heijn
ZAANDAM (ANP). Supermarktbedrijf Ahold heeft een moeilijk kwartaal achter de rug. Met name Albert Heijn in Nederland moest wat terrein prijsgeven omdat consumenten nog steeds hun hand op de knip hielden. Voor de komende tijd verwacht moederbedrijf Ahold weinig verandering in de marktomstandigheden. De online-activiteiten, zoals bol.com en albert.nl groeiden wel, zo maakte de supermarktonderneming donderdag bekend.
Het marktaandeel van AH liep in het derde kwartaal iets terug, liet Ahold-topman Dick Boer donderdag weten. Per winkelbezoek kochten klanten minder producten. De vergelijkbare omzet in Nederland van alle onderdelen, naast AH onder meer ook Etos, Gall & Gall en bol.com, liep met 0,2 procent terug. Door het toevoegen van activiteiten steeg de netto-omzet met 1,4 procent.
In een toelichting zei Boer dat de promotiecampagnes van AH van dit jaar iets minder succesvol waren dan in 2012. AH verlaagde dit najaar de prijzen, waarna de meeste concurrenten volgden. Het had blijkbaar niet het gewenste effect. Volgens de topman zal AH het niet op prijs winnen van discounters als Lidl, maar moet de supermarkt klanten verleiden met kwaliteit, het brede assortiment en nog meer service. „Wij hebben een assortiment van 25.000 producten, terwijl je bij de discounter er 1000 vindt.”
Het ziet er volgens Boer niet naar uit dat er de komende tijd in Nederland veel verbetering optreedt in het gedrag van consumenten. De werkloosheid loopt nog steeds op, aldus Boer.
Ahold is in Nederland en de Verenigde Staten bezig met uitbreiding van de zogenoemde pick-up points waar klanten hun online bestelde boodschappen kunnen ophalen. In Nederland heeft AH nu 15 van zulke punten en in de VS 100. De uitbreiding in Nederland gaat langzamer dan aan de andere kant van de oceaan, omdat het hier moeilijker is om goede locaties te vinden, onder meer waar mensen met de auto terecht kunnen. Wel is de omzet per ophaalpunt hoger dan in de VS. „Nederlanders zijn snel gewend geraakt aan de flexibiliteit die deze mogelijkheid biedt”, lichtte Boer toe.
In de VS, waar Ahold het grootste deel van zijn omzet vandaan haalt, lijkt de economie er iets rooskleuriger voor te staan. Maar ook daar is de klant nog steeds flink aan het besparen, liet de topman weten. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg daar 0,1 procent.
Voor het gehele bedrijf kwam de omzet over het derde kwartaal uit op 7,36 miljard euro, 3,1 procent lager dan vorig jaar. Tegen constante wisselkoersen groeide de omzet echter met 0,6 procent. Het operationeel inkomen daalde met bijna 14 procent tot 248 miljoen euro. Netto steeg de winst met 17 procent tot 165 miljoen euro.