Philips wil groeien in een nieuw jasje
AMSTERDAM (ANP). Een gemoderniseerd logo en een nieuwe slogan moeten het getransformeerde Philips de komende jaren verder op de kaart zetten. Dat stelde bestuursvoorzitter Frans van Houten van het elektronicaconcern woensdag.
Innovation & You luidt de nieuwe slogan van Philips, dat zich tegenwoordig vooral op de markt voor ziekenhuisapparatuur en verlichting begeeft. De slogan moet het bedrijf helpen zijn bereik in de jaren tot 2025 wereldwijd te verdubbelen. Philips streeft ernaar dat jaar dagelijks 3 miljard mensen te bedienen met zijn producten.
„Het is de volgende stap in onze transformatie”, stelde Van Houten, in een verwijzing naar de flinke reorganisatie die Philips de laatste jaren heeft doorgevoerd. Die moest ervoor zorgen dat Philips beter in staat zou zijn om nieuwe markten te bedienen met nieuwe producten. Bij die operatie verdwijnen in de periode tot en met 2015 wereldwijd ruim 9000 banen bij het bedrijf.
Philips goot ook zijn bekende logo in een nieuw jasje. Het schild met de sterren en golven, dat al sinds 1927 wordt gebruikt, is in een nieuwe stijl in ere hersteld. Het logo was in de laatste jaren op de achtergrond geraakt, maar krijgt nu weer een prominente plek op alle producten, aldus Van Houten.
De topman benadrukte in een toelichting het belang van innovatie voor Philips. „Innovatie zit in ons dna. Daarom investeren we jaarlijks 1,8 miljard euro in onderzoek en ontwikkeling. Maar innovatie gaat niet alleen om nieuwe producten, het gaat ook om de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen, die de klant verder helpen.”
Philips onthulde het logo woensdagavond met een projectie op zijn hoofdkantoor in Amsterdam. De afgelopen dagen stelde het bedrijf mensen in staat om via sociale media het logo al te onthullen. Dit kon door 1 van de 50.000 beschikbare pixels via Facebook of Twitter te claimen. De animo hiervoor hield niet over; vlak voor de echte onthulling was nog geen 30 procent van het logo zichtbaar.