Politiek

Nog vele jaren nodig om piraterij te bestrijden

DJIBOUTI (ANP). Nog minder dan een maand is Zr. Ms. Johan de Witt het vlaggenschip van de antipraterijmissie Atalanta van de Europese Unie. Het aantal kapingen en aanvallen is drastisch gereduceerd. Dit jaar is nog geen enkel schip gekaapt. Vijf vragen aan commandeur Peter Lenselink (1958), die leiding geeft aan de missie.

13 November 2013 09:25Gewijzigd op 15 November 2020 06:57
  • De piraterij lijkt teruggedrongen naar het niveau voor de missie begon. Is de missie nog wel nodig?

„Als wij nu weggaan, zijn de piraten terug. De reden is de uitzichtloosheid. De president van Somalië die hier onlangs op het schip was, stelde dat ook. Zolang jongeren geen perspectief hebben, gaan ze door. Ze kunnen goud verdienen met de visserij hier. Er zijn rijke visgronden, maar andere landen zoals de Seychellen profiteren nu van de visserij.”

  • Hoe moet het dan verder?

„Wij zitten hier nog vele jaren. Somalië heeft een falend politiek systeem en haar juridische kaders zijn niet op orde. De scheepvaart moet maatregelen blijven nemen, piraten moeten juridisch worden aangepakt en de aanwezigheid van buitenlandse marines blijft nodig.”

  • In de Tweede Kamer wordt veel gesproken over internationale samenwerking. Hoe verloopt die in de praktijk?

„Dit piraterijprobleem is alleen internationaal op te lossen. Er zijn hier drie EU-missies actief (Atalanta tegen piraterij, EUTM om Somalische militairen te trainen en EUcap Nestor om de kustwacht op te bouwen - red). De samenwerking is uitstekend. Wij werken op en vanuit de zee, terwijl EUTM capaciteiten op land opbouwt. We moeten zorgen dat het een coherent geheel is.”

  • Die internationale samenwerking is nodig omdat overal wordt gesneden op Defensie. Wat merkt u daar van tijdens deze missie?

„Het schip is compleet uitgerust. En aan de motivatie van de mensen merk je niks; die doen het voor de goede zaak. Ook is duidelijk wat er na het einde van de missie met ze gaat gebeuren. De meesten blijven hier aan boord. Maar er zijn grenzen aan wat je kunt vragen. Zo kan het aantal toegewezen vlieguren van de helikopters niet verder naar beneden.”

  • Het kabinet wil particuliere beveiligers aan boord van Nederlandse schepen toestaan. Wat is uw ervaring met deze groep?

„De afgelopen tijd zijn aanvallen op schepen door private beveiligers afgeslagen. Het concept werkt. Het is nu een onderdeel van de totale keten om piraterij terug te dringen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer