Winkeldiefstal iedere keer „schrikken”
Winkeldiefstal is in Nederland nog steeds een „groot probleem”, zo blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek. Nederlandse retailers liepen in 2012 1,2 miljard mis door onder meer diefstal door klanten. Winkelier Wim Koster uit Urk van speelgoedzaak Intertoys maakte tientallen diefstallen mee: „Het is iedere keer schrikken.”
Op de toonbank van de speelgoedwinkel legt Wim Koster een brief van het openbaar ministerie neer. Daarin wordt de rechtszaak aangekondigd tegen twee mannen, van Russische en Marokkaans-Nederlandse afkomst. Het duo probeerde onlangs een computerspel in de winkel te gappen, legt Koster uit.
Het is niet voor het eerst dat Koster post krijgt van het OM na een winkeldiefstal. „Ik wil wel op de hoogte gehouden worden, maar ga niet naar rechtszaken. Dat is een zeer tijdrovende bezigheid. Jeugdigen krijgen een Halt-straf, veelplegers komen voor de rechter.”
Zo’n tachtig winkeldiefstallen maakte de Urker ondernemer inmiddels mee. Raakt hij er gewend aan? „Ja en nee. Een winkeldiefstal is toch altijd weer anders. Het is echt schrikken. Je denkt: Warempel, het is weer zover. En: steelt híj ook? Een diefstal maakt je scherper. Je gaat nog beter opletten.”
Van alles wordt er gegapt, legt hij uit. „Kleine grabbeldingetjes, van een euro, waarvan je denkt: Waarom nou? Een aantal mensen gaat het om de kick. Mensen stelen een klein doosje Playmobil, maar ook dozen lego, PlayStations, mp3-spelertjes, spul dat in is.”
In veruit de meeste gevallen laat Koster een verdacht persoon eerst de winkel uitgaan. „Ik geef hem de kans om wat hij heeft gepakt af te rekenen.”
Gaat de dief zonder te betalen de winkel uit, dan houdt Koster hem aan. „Dan voel je de adrenaline. Angst voel ik daar amper bij. Mijn gevoel is meer: hoe durft-ie het?! Soms denk ik achteraf wel: Stel dat iemand gewapend is.”
Koster belt na een aanhouding de politie. „Ik bel 1-1-2, dat gaat sneller. De politie is er tussen de twee en de twintig minuten.”
Aangifte doen is een tijdrovende klus. „Je bent er twee tot drie uur mee kwijt. Het ligt ook aan het gepleegde feit.” Het komt voor dat een dief op de vlucht wil slaan. „Als je er dan achteraan gaat, krijg je hulp van omstanders.”
Zo’n 65 procent van de dieven in de speelgoedwinkel is jeugd, legt Koster uit. „Kinderen willen graag iets hebben, en ze krijgen dat niet. Dan is stelen een optie.” In nogal wat gevallen komen een of meer ouders met het kind langs om excuses aan te bieden na een diefstal.
De Rus en de Marokkaanse Nederlander die Koster onlangs aanhield werden „na een nacht te hebben vastgezeten naar huis gestuurd met een dagvaarding,” Koster vindt de straffen voor winkeldiefstal „peanuts.” „De straffen in Nederland zijn erg laag. Dat is zeker frustrerend.”
Hoe beveiligt de Urker ondernemer de winkel tegen diefstal? „Goede camerabewaking is belangrijk. Pas heb ik samen met de wijkagent in de winkel de dode hoeken bekeken. Nu komt de hele winkel in beeld.” Regelmatig stuurt de politie preventiemails, legt Koster uit. Gisteren kwam er nog eentje. Ondernemers wordt onder meer aangeraden regelmatig de kassa af te romen.
Kosten diefstal 1,2 miljard
HILVERSUM. Derving –het verlies door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten– is volgens de Nederlandse retailsector vorig jaar opnieuw gestegen. Retailers zagen 1,4 procent van hun omzet in rook opgaan door derving. Het gaat om een inkomstenverlies van 1,2 miljard euro.
Dat blijkt uit dinsdag in Hilversum gepresenteerd onderzoek van het bedrijf Checkpoint Systems.
Volgens Nederlandse retailers hebben dieven het vooral gemunt op kleine, waardevolle producten die makkelijk te verbergen zijn, zoals cosmetica en kleine elektronische apparaten. Binnen derving is zowel in Nederland als in de buurlanden diefstal door klanten de grootste schadepost. In Nederland gaat het om 59 procent van het totaal, in België 47, in het Verenigd Koninkrijk 36 procent en in Duitsland 49 procent. Binnen dit rijtje landen scoort Nederland gunstig als het gaat om personeelsdiefstal.