Economie

Pepernoten rollen de winkels uit

HARDERWIJK (ANP). De consumptie van pepernoten lijdt niet tot onder de discussie over het vermeende discriminatoire karakter van Zwarte Piet. Sinterklaas en zijn trouwe medewerkers zetten pas volgende week voet aan land, maar dat vormt voor liefhebbers van het strooigoed geen beletsel. Dat blijkt uit cijfers van marktleider Van Delft Biscuits uit Harderwijk.

8 November 2013 13:33Gewijzigd op 15 November 2020 06:52

Vanaf begin september tot begin oktober verkochten winkels al voor 4,7 miljoen euro aan pepernoten. Dat is een stijging met 15 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. „Dat is uitzonderlijk, gezien het mooie weer in de maand september”, zegt een woordvoerder van Van Delft. Als deze trend zich doorzet, komt de totale detailhandelsomzet in pepernoten dit seizoen (14 weken vanaf september) boven de ruim 20 miljoen euro van vorig jaar uit.

Van Delft, naar eigen zeggen de grootste pepernotenfabrikant ter wereld, baseert zich op de eigen omzetgegevens en op cijfers van marktonderzoeker Nielsen. Het bedrijf heeft in Nederland een marktaandeel van circa 70 procent.

Pepernoten is de verzamelnaam van verschillende soorten. De oud-Hollandse, met de zachte beet, en de kleine, harde kruidnoot worden nog altijd het meest verkocht. De laatste jaren winnen vooral de chocolade kruidnoten aan populariteit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer