CBL: Boerenactie tegen melkprijs werkt averechts
De acties van melkveehouders tegen het stunten met melkprijzen door supermarkten werken volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) averechts.
Het CBL waarschuwt de landbouworganisatie LTO Nederland dat de grote aandacht voor supermarkten die met melkprijzen stunten, juist consumenten aantrekt.
„De zwarte lijst die LTO op internet wil plaatsen, kun je ook als gratis reclame voor supermarkten zien. Het maakt het in ieder geval makkelijk voor consumenten om uit te zoeken waar de melk goedkoop is”, aldus een woordvoerster van CBL vrijdag.
LTO Nederland spreekt de waarschuwing van CBL tegen. „Het is juist antireclame”, aldus de landbouworganisatie. LTO is vrijdagmorgen begonnen met een actie, waarbij circa 65 mensen in heel het land in supermarkten pakken melk kopen. Als een liter halfvolle melk minder kost dan 47 cent, wat volgens LTO te laag is, wordt de naam van die supermarkt op een zwarte lijst op internet gezet. Boven aan deze lijst stonden vrijdagmiddag de ketens Aldi, Lidl en Jan Linders met een liter melk voor 42 cent. Ook de winkels Poimar en Boni verkopen melk voor minder dan 47 cent.
„Supermarkten vinden het volgens ons niet prettig om op de zwarte lijst te staan. En ze vinden het nog minder leuk als er straks voor de deur actie wordt gevoerd door veehouders”, aldus LTO.
De Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) hield donderdag diverse acties bij supermarkten van Aldi. De goedkope supermarktketen is volgens de NMV de aanstichter van het stunten met goedkope zuivel. De vakbond heeft vier agrarische accountantskantoren laten onderzoeken wat de kostprijs van melk is. Daaruit zou blijken dat de productie melkveehouders tussen 42 en de 44 eurocent per liter melk kost.
„Op dit moment ontvangen de boeren een gemiddelde melkprijs van krap 32 eurocent; een tekort van 12 eurocent. Om een maatschappelijk verantwoorde en duurzame melkveehouderij in Nederland te behouden, zullen de supermarktketens hun beleid moeten wijzigen”, stelt de NMV. De vakbond gaat mogelijk volgende week weer actie voeren.
CBL noemt de acties van de boeren tegen de supermarkten voorbarig. „Ze spreken voor hun beurt, want wij hebben van de coöperaties begrepen dat de boeren nog niets minder voor hun melk hebben gekregen. De supermarkten betalen de prijsverlagingen compleet uit eigen zak”, aldus de zegsvrouw van het CBL. Volgens haar moeten de melkveehouders bij de zuivelondernemingen actie voeren. „De coöperaties kopen immers de melk bij ze in en niet de supermarktketens.”