Economie

’Meer dan helft druiven bevat te veel gif’

Consumenten lopen gevaar door het eten van giftige druiven uit supermarkten. Ongeveer 60 procent van de vruchten bevat meer bestrijdingsmiddelen dan de wet toestaat. Dit blijkt uit een onderzoek, dat Stichting Natuur en Milieu, consumentenvereniging Goede Waar & Co en Milieudefensie vrijdag hebben gepubliceerd. Zij noemen de uitkomst alarmerend.

ANP
21 November 2003 16:03Gewijzigd op 14 November 2020 00:44

Van de supermarkten Edah, Super de Boer, Albert Heijn, C1000, Plusmarkt en Bas van der Heijden/Dirk van den Broek bezochten de onderzoekers steeds vijf winkels. Volgens hen verkopen alle supermarktketens druiven die te veel resten van bestrijdingsmiddelen bevatten.

Een woordvoerder van Goede Waar & Co zegt dat er steeds meer giftige druiven in de supermarkten verkocht worden. De organisatie kan echter geen vergelijkingen maken met de cijfers uit de onderzoeken van 2001 en 2002, omdat dit keer voor een deel andere supermarkten zijn onderzocht. Zo verkopen Aldi en Lidl geen druiven meer.

De druiven van Super de Boer kwamen als slechtste uit de test. C1000 had de minste overtredingen, aldus de onderzoekers. Gemiddeld bevatte elke bakje druiven zeven soorten gif. Volgens de woordvoerder van Goede Waar betekent vooral de combinatie van stoffen een gevaar voor de gezondheid. „Cumulatief gesteld is er zeker een gezondheidsrisico”, aldus de woordvoerder.

Een woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, die de belangen van supermarkten behartigt, verwerpt de conclusies van het onderzoek. „Dit is tendentieuze berichtgeving”, aldus de woordvoerder.

Natuur en Milieu, Goede Waar en Milieudefensie eisen van de overheid een strenger optreden tegen supermarkten die giftige druiven verkopen. De overheid moet volgens hen hogere boetes uitschrijven en supermarkten die de wet overtreden, aan de schandpaal nagelen.

De druiven met restanten gif blijken een terugkerend probleem. Vorige week haalde het concern Laurus druiven van het merk Lilla uit de schappen van de supermarkten Edah, Konmar en Super de Boer. Het bedrijf betrok deze pitloze druiven van een dochter van veiling The Greenery. De dochteronderneming raadde in mei „dringend” af om bepaalde druiven uit India te eten. Ze vergoedde toen het aankoopbedrag.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer