Recensie: Orgeltranscripties Händel
Er was eens… Zo begint menig sprookje. Zo ook het verhaal van transcripties van bewerkingen voor orgel die oorspronkelijk niet voor orgel zijn gecomponeerd. Het sprookje doet ons geloven dat het fenomeen pas in de vorige eeuw opdook.
Het gaat echter verder terug. Walther, Bach, Brahms, Liszt, Reger en nog een regiment anderen bezondigden zich er al aan. Dat een halve eeuw terug Piet van Egmond er nog voor aan de schandpaal werd genageld, is een vorm van selectieve verontwaardiging.
Intussen doet niemand er meer moeilijk over. Dat de orkestwerken van Händel veelvuldig voor orgel zijn omgezet, daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen. William Thomas Best (1826-1897) publiceerde twee collecties met onder andere arrangementen uit Händels oratoria. Feike Asma maakte destijds dankbaar gebruik van de door Best gearrangeerde orgelconcerten van Händel.
De Italiaanse organist Massimo Gabba (1973) trekt nu ook een aantal arrangementen van Händel uit de kast. Hij beperkt zich niet tot die van Best. Er passeert er ook een van George Clement Martin (Largo), Francis Cunningham Woods (”My Redeemer liveth”) en Théodore Dubois (”Halleluja”). Verder nog eens vier van Alexandre Guilmant (onder andere ”Judas Maccabeus” en ”Lift up your heads”).
De Italiaan brengt ze gedreven maar uiterst beheerst tot klinken op het orgel van Mascioni (2010) in de San Giovanni Evangelista te Alessandria in Italië. Een fantastisch, bijna vijftig stemmen tellend instrument, dat Gabba helemaal in Händels orkestrale oratoriasfeer naar zijn hand zet. Luister alleen al naar de tuba’s als vervanger voor Händels trompetten. Dat doet niet voor het origineel onder.
Handel – Romantic Organ Transcriptions – Massimo Gabba; Brilliant Classics (94709); ca. € 8,-; www.brilliantclassics.com
arr. G.C. Martin
arr. W.T. Best
arr. Th. Dubois