Zorgen ChristenUniefractie om onderwijsvrijheid
DEN HAAG. De ChristenUniefractie in de Tweede Kamer vreest dat het kabinet de pluriformiteit van het scholenbestand en de keuzevrijheid van ouders onder druk zet.
Dat zei CU-Kamerlid Voordewind woensdagmiddag tijdens de eerste termijn van de behandeling van de onderwijsbegroting voor 2014.
Staatssecretaris Dekker van Onderwijs wil bij de planning van nieuwe scholen geen rekening meer houden met de richting van scholen. In dat geval mag ook een laatste school van een richting niet in stand blijven als deze onder de opheffingsnorm zakt.
De onderwijsvrijheid is ook in gevaar als het leerlingenvervoer, het thuisonderwijs en de kleine scholentoeslag verdwijnen, zo stelde Voordewind. De Tweede Kamer gaat binnenkort uitgebreid met Dekker spreken over de toekomst van artikel 23 in de Grondwet, waarin de onderwijsvrijheid is verankerd. Daarom gingen de andere fracties er niet of nauwelijks op in.
De christelijke partijen en de SP ageerden tegen de toets- en afrekencultuur in het onderwijs. CDA-Kamerlid Rog kondigde aan dat hij doelstelling van het kabinet om de Cito-eindscores met 1,5 punt te verhogen, uit de begroting wil halen.
CDA, ChristenUnie en SGP willen af van de Cito-kleutertoetsen. SGP-Kamerlid Bisschop kondigde eerder deze week een initiatiefwet aan om te voorkomen dat de Onderwijsinspectie zich bemoeit met zaken waarvoor geen wettelijke basis is. Ook de CDA’er Rog vindt dat daar een eind aan moet komen.
SGP-Kamerlid Bisschop stelde dat de overheid diploma’s in het voortgezet onderwijs gelijkwaardig moeten behandelen. Op dit moment gelden diploma’s voor de havo en het vwo wel als maatschappelijke startkwalificatie, maar vmbo-diploma’s niet.
De PvdA vindt dat hogescholen of universiteiten die slecht onderwijs aanbieden, studenten een schadevergoeding moeten betalen. D66 pleitte ervoor om het passend onderwijs gefaseerd in te voeren omdat veel scholen er niet klaar voor zijn.
GroenLinks wil dat leraren op het vmbo meer salaris krijgen. De PVV eiste dat leerlingen van beroepsopleidingen recht krijgen op „tuigvrij” onderwijs.