Shoppen met mobiele telefoon in de lift
EDE (ANP). Online winkelen gebeurt steeds vaker via de smartphone. Webwinkels zagen hun omzet op verkopen met mobiele telefoon of tablet in de eerste helft van het jaar met 67 procent toenemen ten opzichte van het voorgaande halfjaar. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd marktonderzoek van brancheorganisatie Thuiswinkel.org.
Klanten kochten in 12 miljoen mobiele bestellingen voor 550 miljoen euro aan spullen, waardoor de mobiele omzet goed was voor 11 procent van de totale omzet van webwinkels. In totaal hebben 2,3 miljoen Nederlanders een online aankoop gedaan met een smartphone of tablet, 53 procent meer dan in de tweede helft van 2012. Ongeveer één derde van die mobiele kopers kocht afgelopen halfjaar voor het eerst op deze manier.
Net als in het voorgaande halfjaar bestelden Nederlanders met hun tablet of mobieltje vooral kleding en schoenen. Daarnaast hebben zij hiermee ook veel persoonlijke verzorgingsproducten, computer hardware, muziek downloads en vliegtickets aangeschaft.
Thuiswinkel.org rekent erop dat het aantal Nederlanders dat online shopt via een mobiel apparaat in de tweede helft van het jaar verder zal groeien naar meer dan 3 miljoen mensen. De mobiele jaaromzet van 2013 komt naar verwachting uit op ruim 1,1 miljard euro.
Winkelen met de smartphone of tablet gaat zich in de komende jaren ontwikkelen als „dé grote aanjager van online consumentenbestedingen”, voorspelt Wijnand Jongen, directeur van de brancheorganisatie. „In toenemende mate zullen consumenten producten en diensten mobiel gaan kopen. Nu nog met name met smartphones en tablets, in de toekomst via nieuwe zogenaamde smart wearables als smartwatches, brillen als Google Glass, et cetera.”