Veel treinen rijden maar eens per half uur
UTRECHT (ANP). De treinen van de NS rijden maandag een aangepaste dienstregeling vanwege de zware zuidwesterstorm. Op veel trajecten rijdt slechts elk half uur een trein, in plaats van elk kwartier. Op sommige routes moeten reizigers extra overstappen. Het vervoersbedrijf raadt iedereen aan die ook buiten de spits zou kunnen reizen, om dat te doen.
„Door deze aanpassingen is er op het spoor meer ruimte in de dienstregeling om eventuele verstoringen op te vangen en kunnen we meer betrouwbare reisinformatie aan onze reizigers aanbieden”, meldde het vervoersbedrijf maandag.
Door een „voorwerp in de bovenleiding” konden tussen 06.45 en 07.30 uur helemaal geen intercity’s meer rijden tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal, liet de NS weten. Die stremming is inmiddels opgelost, maar reizigers moeten nog wel rekening houden met een langere reistijd.
De hele dag rijden minder intercity’s op onder meer de trajecten Amsterdam-Dordrecht, Den Haag CS-Utrecht, Nijmegen-Schiphol, Rotterdam-Utrecht en Sittard-Schagen. Hetzelfde geldt voor de Sprinters tussen Den Haag CS/Rotterdam-Gouda Goverwelle, Hoofddorp-Dordrecht, Amsterdam-Uitgeest en Woerden-Utrecht.
Op andere trajecten kunnen reizigers in de ochtend- en/of juist de avondspits te maken krijgen met een aangepaste dienstregeling. De treinen tussen Amsterdam-Enkhuizen, Den Haag CS-Lelystad, Rotterdam/Den Haag CS-Amersfoort en Utrecht-Almere rijden niet meer rechtstreeks: passagiers moeten overstappen.
In de spits rijdt NS-Hispeed minder tussen Amsterdam en Rotterdam. Voor reizen met Fyra hoeft de hele dag geen toeslag worden betaald.
De herfststorm zorgt in het hele land voor erg harde wind. De NS en spoorbeheerder ProRail houden er rekening mee dat bomen en takken op het spoor kunnen vallen, waardoor niet alleen het spoor gestremd raakt, maar ook de bovenleiding kapot kan gaan. Grote hoeveelheden vallende bladeren kunnen de rails glad maken. Er zit nog veel blad aan de bomen, waardoor die topzwaar zijn.
ProRail houdt storingsploegen en extra locomotieven achter de hand. NS zet meer personeel in dan anders om reizigers zo goed mogelijk te informeren in de treinen en op de stations.