Detailhandel krimpt ook volgend jaar nog
AMSTERDAM (ANP). De Nederlandse detailhandel staat ook volgend jaar nog onder druk. Over dit jaar moet de sector nog rekening houden met een volumedaling van 4 procent en voor 2014 met een krimp van 2 procent. Dit concludeert ABN AMRO in haar Prognose Retail 2014 die donderdag is gepubliceerd.
Woonwinkels en doe-het-zelfzaken zien het tempo van de omzetdalingen afnemen. Deze trend zet volgens ABN AMRO in 2014 door. In 2013 verwacht zij voor doe-het-zelfzaken en woonwinkels een volumedaling van achtereenvolgens 9 en 8 procent. In 2014 komt de verwachte daling voor beide branches uit op 5 procent.
Terwijl de consumentenelektronica de volumes in voorgaande jaren op peil konden houden door in de prijzen te snijden, verwacht ABN AMRO dat de volumedaling in 2013 oploopt naar 9 procent. Volgend jaar vlakt de daling af naar 6 procent, aldus de prognose.
Kleding- en schoenzaken beleefden dit jaar door de koude lente geen goede start. Vooral schoenwinkels presteerden onder de maat, met een verwachte volumedaling van 9 procent. Kledingzaken verkopen naar verwachting 5 procent minder. In 2014 vlakt de daling af en komt deze waarschijnlijk uit op 4 procent voor schoenwinkels en 3,5 procent voor kledingzaken.
Bij supermarkten komt de groei dit jaar vrijwel tot stilstand en kan die zelfs licht negatief uitvallen. Over 2014 verwacht de bank weer een lichte groei tot 0,5 procent voor de supers.
Grootste positieve uitschieter zijn de onlineverkopen. Hoewel het groeitempo iets afneemt, stijgt de omzet dit jaar en naar verwachting ook in 2014 met 9 procent.