Binnenland

Oude ambacht ‘terug’ tijdens Dutch Designweek

UTRECHT (ANP). Het oude ambacht gaat verloren in Nederland. Er wordt te weinig geïnvesteerd in het behoud van ambachten als speculaasplanksnijders, molensteenmakers en beenbewerkers. Nu juist ontwerpers steeds meer interesse krijgen in deze oude werkmethoden, vraagt het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed aandacht voor deze sector tijdens de Dutch Designweek van 19 tot en met 27 oktober in Eindhoven.

12 October 2013 11:15Gewijzigd op 15 November 2020 06:22

In de bouw ontstaan volgens directeur Ineke Strouken van het erfgoedcentrum al de eerste problemen omdat er bijna geen mensen meer zijn die ornamenten kunnen maken, of bijvoorbeeld sierranden van baksteen. Maar ook is er in Nederland nog maar één molensteenmaker. „Wat moet je dan met die gerestaureerde molens als er geen molenstenen meer zijn”, zegt Strouken.

Het oude ambacht wordt volgens Strouken te veel geassocieerd met nostalgie en vergane glorie. Dat is volgens haar vooral het gevolg van de toenemende waardering afgelopen decennia voor leren met het hoofd ten koste van handmatig verrichte arbeid. Het tij lijkt te keren, want bij de consument neemt de interesse toe voor vakmanschap, omdat mensen zaken waarderen die in het verlengde daarvan liggen, zoals duurzaamheid, het regionaal product en kwaliteit.

Museum Boijmans van Beuningen besteedde afgelopen voorjaar nog aandacht aan het handwerk door 500 ambachtelijk gemaakte objecten te exposeren. De tentoonstelling ‘Hand Made, lange leven het ambacht’ werd ook samengesteld omdat de belangstelling voor het ambacht groeit. Naast een levendige handel op internet, is er ook vraag naar 275.000 mensen die een ambacht willen leren, redeneerde de samensteller.

Het volkscultuurcentrum maakte een boek waarin het 40 ambachten laat zien van de 110 die in Nederland dreigen te verdwijnen. Tijdens de Dutch Designweek geven deze mensen masterclasses aan nieuwe ontwerpers. Om het oude ambacht in leven te houden wil Strouken productvernieuwing stimuleren, nieuwe verkooppunten creëren en laten zien dat het uiteindelijke product bijzonder is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer