Binnenland

Reizigers geven NS krappe voldoende

De Nederlandse Spoorwegen krijgen van de reizigers voor heel 2001 een 6,2 als rapportcijfer. Het spoorbedrijf had vooral te lijden onder het grote aantal treinen dat niet op tijd reed. „Dat moet beter”, aldus de NS donderdag.

Binnenlandredactie
25 January 2002 10:38Gewijzigd op 13 November 2020 23:23

De NS publiceert ieder kwartaal cijfers over de klanttevredenheid en de punctualiteit. Dit kwaliteitsonderzoek wordt samen met consumentenorganisaties en de overheid uitgevoerd.

De resultaten van het vierde kwartaal van 2001 verschillen nauwelijks van die van het derde kwartaal. Over heel 2001 zijn de kerncijfers: op tijd rijden: 5,0, aansluitingen trein op trein: 5,7, beschikbaarheid zitplaats: 6,9, informatie bij vertragingen: 5,6 en klantgericht personeel: 6,3.

Eerder werd al bekend dat de punctualiteit over heel 2001 op 79,9 procent uitkwam. Minister Netelenbos (Verkeer) zegde hiervoor een groot deel van de NS-top, inclusief algemeen directeur H. Huisinga, de wacht aan, waarop die top bijna in z’n geheel besloot op te stappen. Het aandeel gerealiseerde aansluitingen kwam vorig jaar uit op 89,3 procent en het aandeel niet gereden treinen 3 procent.

De spoorwegen beloven beterschap. „Temeer omdat de NS een cruciale rol vervult in de mobiliteit van alle Nederlanders.” Dit jaar komen er duizenden zitplaatsen bij, dankzij de komst van gemoderniseerde Duitse rijtuigen -die vanaf 4 februari mondjesmaat gaan instromen- en de eerste nieuwe interregiodubbeldekkers. Ook verwacht de NS dit jaar voldoende rijdend personeel in dienst te hebben.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer