Economie

Stichting Meldpunt wil snel in gesprek met Deutsche Bank

AMSTERDAM. Deutsche Bank wil af van 18.000 klanten in het kleinzakelijk segment. Een halfjaar na de aankondiging is de overstap naar andere banken nog weinig opgeschoten, meldde dagblad De Telegraaf dinsdag. De Stichting Meldpunt Klachten Deutsche Bank wil snel met de bank in gesprek.

9 October 2013 09:41Gewijzigd op 15 November 2020 06:18

Na de nationalisatie in 2008 moest ABN AMRO op last van Brussel onderdelen verkopen. In 2010 gingen 28.000 klanten over naar Deutsche Bank. Onder hen waren duizenden boeren, vissers en mkb-ondernemers. Met die groep is Deutsche Bank, die vooral gericht is op grootzakelijke en institutionele klanten, achteraf niet zo blij. Ze leveren te weinig winst op.

Eind vorig jaar merkten steeds meer van de nieuwe klanten dat ze moeilijker aan krediet konden komen. In april liet Deutsche Bank per brief weten dat hij „in de toekomst niet meer de juiste bank voor hen is.” Mede op aandringen van de politiek beloofde de bank de overgang naar andere banken netjes af te handelen. Die zou nog dit jaar zijn beslag moeten krijgen.

Een woordvoerster van Deutsche Bank zei gisteren dat de overgang volgens planning verloopt. „We herkennen ons niet in het beeld dat De Telegraaf schetst.” Klanten die relatief eenvoudig konden vertrekken, zijn volgens haar al weg. Met 4000 klanten die langlopende leningen hebben, is afgesproken dat deze leningen niet worden opgezegd. Voor klanten die niet bij een andere bank terechtkunnen, wordt een „passende oplossing” gezocht.

Het gaat hierbij met name om klanten met een rekening-courantkrediet. Die moeten dat krediet aflossen, maar blijken daartoe niet in staat. Volgens de woordvoerster is Deutsche Bank bereid om met deze ondernemers een betalingstermijn af te spreken die „doorloopt tot in het volgende jaar.”

De eerder dit jaar opgerichte Stichting Meldpunt Klachten Deutsche Bank waarschuwt dat ondernemers niet te snel op de aanbiedingen van Deutsche Bank moeten ingaan. „Ze zijn erg goed in verdeel-en-heers”, zegt voorzitter Harm Wiegersma. „Wij hebben de indruk dat klanten die het meeste kabaal maken er het beste van afkomen, maar de zwakkere worden dubbel gepakt.”

Bij de stichting zijn tussen de 500 en de 600 klachten binnengekomen. Een deel van de gedupeerden is inmiddels met een juridische procedure tegen Deutsche Bank gestart. Deutsche Bank betreurt het dat het contact met de stichting tot nu toe beperkt bleef tot briefwisselingen met advocaten. „Wij zien liever dat ondernemers naar ons toe komen”, zegt de woordvoerster.

Secretaris Derk Jan Berends laat weten dat de stichting nog deze week Deutsche Bank zal uitnodigen voor overleg. „In eerste instantie hebben we daarmee gewacht, omdat MKB-Nederland en LTO (de brancheorganisties van het midden- en kleinbedrijf en van boeren en tuinders, TR) met de bank in gesprek waren. Maar het blijkt dat steeds meer ondernemers tegen problemen aanlopen.”

Vorige maand startte MKB-Nederland met een eigen meldpunt. Berends vindt dat jammer. „We kunnen beter de krachten bundelen. Je loopt nu het gevaar dat we tegen elkaar worden uitgespeeld.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer