Solidamentum bezint zich op jaarthema liefde
GOUDA. De liefde uit God krijgt alleen maar waarde tegen de inktzwarte achtergrond van onze diepe val in Adam. De oorsprong van die liefde ligt in de eeuwigheid. Vanuit Zijn eeuwige liefde wil God mensen liefhebben.
Dat zei ds. G. Beens, predikant van de gereformeerde gemeente te Kootwijkerbroek, zaterdag in zijn inleiding voor de studentenvereniging Solidamentum. Ongeveer veertig studenten bezochten in Gouda de landelijke najaarsvergadering van Solidamentum. Het jaarthema van de studentenvereniging is ”Liefde”. Voorgaande jaren ging het over geloof en hoop. „Een mooie afsluiting van deze trits”, aldus landelijk voorzitter Jan-Peter ter Maaten.
Ds. Beens sprak over goddelijke liefde, mr. L. Vogelaar, verbonden aan het onderwijsadviesbureau ds. G. H. Kerstencentrum in Veenendaal, over naastenliefde.
De liefde Gods is onbegrijpelijk, terwijl wij niet anders doen dan deze liefde weerstaan, stelde ds. Beens. Bij het thema liefde ligt het volgens de predikant voor de hand dat we beginnen bij de Bron van alle liefde, God de Vader. Als je liefde zegt, zeg je God, zei Augustinus.
Volgens ds. Beens ligt het geheim van Gods onweerstaanbare liefde in de scheppingsliefde, de verkiezingsliefde en de verbondsliefde. „De scheppingsliefde vloeit uit God voort”, aldus de predikant. „In de schepping openbaart God Zich om Zichzelf te verheerlijken. God heeft eerst Zichzelf en Zijn recht lief.”
De verkiezingsliefde vindt haar oorsprong in de eeuwigheid. God was in Zichzelf bewogen, stelde ds. Beens. „De liefde Gods krijgt inhoud in het geven van Zijn geliefde Zoon. In Zijn verkiezende liefde legt God Zijn hart open.”
Vervolgens beklemtoonde de predikant dat Gods verbondsliefde in het paradijs openbaar kwam. „Die verbondsliefde horen we zondag aan zondag ook tot ons komen in de wet: Ik ben de Heere, uw God.” Op de vraag hoe de verbondsliefde vorm krijgt in het leven, antwoordde ds. Beens dat dit gebeurt als we ons de kloof tussen God en onze ziel gaan inleven. „Een druppel van Gods liefde in Christus in je ziel is een alles overwinnende liefde. Je bent dan bedorven voor de wereld.”
Een van de studenten stelde dat God toch alle mensen liefheeft. Volgens ds. Beens is dat op zichzelf juist wanneer je die liefde als scheppingsliefde opvat. „Toch zou ik dat zo niet willen zeggen, omdat daarin de nuancering gemist wordt”, zei de predikant. „Het gevaar bestaat dat deze uitspraak een verkeerd beeld schept van Gods liefde.”
In zijn lezing over naastenliefde vroeg mr. Vogelaar zich af of het gebod: ”Hebt uw naaste lief als uzelven” de norm is. We hebben een zekere natuurlijke liefde tot onszelf, stelde hij. Niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat. In feite haten we onszelf als we niet beseffen dat we een ziel hebben en daar niet voor zorgen.
De vraag ”Wie is mijn naaste?” draaide Vogelaar om: „Voor wie bent u de naaste?” Volgens hem gaat het daarbij om iedereen die op je weg komt. Het doel van naastenliefde is intussen de liefde tot God. „Naastenliefde geeft wel voldoening, maar is geen doel. Het is gevende liefde.”
Wel maakt Vogelaar onderscheidt in de mate van liefde. Broederliefde staat voor hem hoger dan naastenliefde. „Anderzijds moeten we iedereen liefhebben en zaaien aan alle wateren. Besef dat onze naaste net als wij een ziel heeft”, aldus Vogelaar.
Naastenliefde heeft ook grenzen, stelde hij. „De naaste die het verkeerde pad op gaat, dienen we te waarschuwen.” Vervolgens mag naastenliefde ook wat kosten. „Echte liefde brengt als het nodig is offers voor het welzijn van de ander”, zei hij.
De voorbeelden die Jezus op dat gebied heeft gegeven, kunnen we alleen maar navolgen door het geloof dat met Christus verenigt. „Als vrucht van de dankbaarheid”, aldus Vogelaar.