Vebrim wil minimumleeftijd brommobiel verhogen
De brancheorganisatie Vereniging Brommobiel Importeurs (Vebrim) wil dat de minimumleeftijd voor bestuurders van een brommobiel wordt verhoogd naar achttien of zelfs 21 jaar. Dat meldde dinsdag een woordvoerster.
Op dit moment is de minimumleeftijd zestien jaar, maar die leeftijd vindt de branche te laag. „Daar zijn we niet gelukkig mee. De kans bestaat dat jongeren de brommobiel gaan opvoeren en er roekeloos mee rondrijden." De Vebrim is bang dat het imago van het voertuig door roekeloos rijden door jongeren, wordt beschadigd.
Op dit moment is de aanschaf van een nieuwe brommobiel voor jongeren nog te duur. De brommobiel die sinds 1996 in Nederland verkrijgbaar is, vindt langzaam maar zeker ook zijn weg op de tweedehandsmarkt. Daar is het autootje stukken goedkoper en voor jongeren ook betaalbaar.
3VO noemde het voertuig dinsdag „onveilig" en zijn „plaats in het verkeer onduidelijk". Voor de brommobiel is geen rijbewijs nodig. De maximumsnelheid is 45 kilometer per uur. „Het is geen brommer en het is geen auto. Waar moeten ze rijden en waar mogen ze rijden? Het is erg onduidelijk en soms gevaarlijk."
In Nederland worden ongeveer 2000 brommobiels per jaar verkocht, vooral aan 50–plussers. Volgens S. van de Ven, directeur van marktleider Aixam in Uden is het voertuig ook in opmars bij 30– en 40–plussers. „Het product heeft een jongere uitstraling gekregen. Het is geen suf autootje meer."