De ‘zinksnijert’ geeft Rotterdam weer smoel
ROTTERDAM (ANP). Het Centraal Station Rotterdam, met de haaienbek of voorsteven van een schip als markant punt, is zo goed als klaar. „Met relatief weinig geld - bijna 300 miljoen euro - hebben wij een groots station neergezet. Dat moet ook wel, want voor internationale treinreizigers is dit wel de stad waar ze Nederland binnenkomen. Zo’n entree moet bij de reiziger verbazing opwekken”, zegt een van de architecten Jan Benthem.
Net als in Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Breda en Arnhem herbergt Rotterdam één van de zogeheten nationale sleutelprojecten: de bouw van nieuwe treinstations als nieuw verkeersknooppunt in de stad. Hierdoor betaalde het Rijk ook mee aan de projecten. De gemeenten waren vervolgens aan de beurt om de directe omgeving rond het station op te knappen.
Dat deed ook Rotterdam met onder meer de aanleg van een nieuwe entree vanuit CS naar de stad. De investeringen rond het station kostte Rotterdam ruim 450 miljoen euro, inclusief parkeergarage. In combinatie met het nieuwe station moet dat bedrijven aantrekken en daarmee dus ook nieuwe Rotterdammers of forenzen. „Zo’n vernieuwd station is waarmee je die bedrijven en mensen wel aantrekt”, zegt verantwoordelijk wethouder Jeannette Baljeu.
Meest opvallend in het station is dat de havenstad een nieuw winkelcentrum rijker is. Het wordt bijna plezierig om de trein te missen. En wie niet even langs de winkels wil slenteren, kan wat de architecten betreft aardige details ontdekken in het ontwerp. Zo is er de verlaagde doorgang naar de perrons. Wie in de hal staat, krijgt een over de hoofden van de passagiers, tot aan het eind van de tunnel de Spoorsingel in.
Opvallend is ook het effect van de zon via de 10.000 zonnecellen op het glazen dak. Het geeft een speelse schaduwwerking op de balken en steunpilaren. Wat het idee achter de punt aan de entree is, wordt niet duidelijk. „Daar mag iedereen zijn eigen gedachte over hebben”, zegt Benthem.
Inmiddels circuleren er allerlei bijnamen waaronder die van ‘zinksnijert’, zoals een Rotterdammer met een grote neus in de stad wordt genoemd. Welke het gaat worden? Benthem weet het niet, maar hij vindt kapsalon wel mooi, waarmee een link wordt gelegd tussen de glimmende bekleding van het dak en het glimmende folie van het bakje waarin de typisch Rotterdamse ‘lekkernij’ kapsalon wordt geserveerd.
Het station wordt volgens planning voorjaar 2014 geopend. „Toen we met vijf sations begonnen, was Rotterdam de laatste. Maar deze is wel het eerste klaar. Hoe dat kan, weet ik niet, maar het is echt genetisch bepaald: in Rotterdam gaat het gewoon allemaal wat sneller.”