„Kwaliteit EHBO’ers onder de maat”
SPIJKENISSE (ANP). Mensen met een EHBO-diploma zijn vaak onvoldoende voorbereid op hun taak. Doordat EHBO-opleidingen te algemeen en te eenvoudig zijn, weten ze vaak niet hoe te handelen en zijn ze nauwelijks inzetbaar bij evenementen, grote calamiteiten en ongevallen. Dat meldde de Stichting Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV) donderdag.
Organisatoren van evenementen hebben volgens de LPEV steeds minder vertrouwen in traditioneel opgeleide EHBO’ers en zetten steeds vaker duurdere professionele hulpverleners in.
De traditionele EHBO-opleidingen zijn de afgelopen jaren steeds simpeler en algemener geworden. Ze zijn volgens de stichting alleen toereikend voor eenvoudige huis-tuin-en-keukenongevallen en kleinere, lichte bedrijfsongevallen.
De LPEV roept EHBO-verenigingen, bedrijfshulpverleners (BHV), instructeurs en overheden op om hun verantwoordelijkheid te nemen en EHBO’ers zo op te leiden dat ze „op het daadwerkelijk noodzakelijke niveau” ingezet kunnen worden bij hun eigen organisatie.
Het Rode Kruis liet vorige week al weten niet enthousiast te zijn over de komst van steeds meer alternatieve hulpdiensten zoals HartslagNu, SOS Alarm Hulpdienst en de Help App. Ook volgens het Rode Kruis wordt hulpverlening voor mensen op deze manier steeds onduidelijker. De organisatie voelt wel wat voor de oprichting van een oproepnetwerk vergelijkbaar met Burgernet, waarbij goed opgeleide EHBO’ers direct in hun buurt kunnen worden ingeschakeld. Zij kunnen dan eerste hulp verlenen als professionele hulpdiensten nog niet ter plaatse zijn.