Krediethulpverleners worden strenger
De Nederlandse krediethulpverleners gaan vanaf volgend jaar strenger optreden. Personen die hulp krijgen bij schuld komen onder financieel toezicht te staan. Bovendien gaan de hulpverleners de sanering van een betalingsachterstand sneller melden bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel.
Dat blijkt uit de nieuwe richtlijnen die de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) heeft opgesteld. Bij de koepel zijn behalve de gemeentelijke kredietbanken ook instellingen aangesloten die zich bezighouden met schuldsanering. Met 36.000 aanvragen dit jaar zijn ze goed voor tweederde van de hulpverlening op dit gebied.
Vanaf volgend jaar zal direct nadat besloten is tot een schuldregeling, het inkomen van de schuldenaar bij de bemiddelaar terechtkomen. Die zorgt voor een bedrag waarvan geleefd moet worden, de rest wordt gereserveerd voor schuldeisers. Nu maken hulpverleners pas afspraken over afbetaling als er overeenstemming is met de schuldeisers. Dat kan soms maanden duren.
Nieuw is ook dat de persoon met schulden na drie maanden een regeling voor de openstaande bedragen moet hebben getroffen. Voorheen gebeurde dat pas als alle eisers zich hadden gemeld. Dat kon drie jaar duren.
De nieuwe regels moeten per 1 januari 2004 van kracht worden. Wel moet het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) nog akkoord gaan met de centrale registratie van schuldsaneringen. De NVVK wil zelf een databank gaan bijhouden. Hierin moeten anoniem alle aanvragen worden bijgehouden om beter inzicht te krijgen in de financiële hulpverlening.