Economie

Sint en kerst stellen winkeliers niet tevreden

Het komende sinterklaasfeest en Kerstmis maken het jaar voor de Nederlandse detailhandel niet goed. „De consument gaat niet bezuinigen op kerst– en sinterklaasaankopen, maar per saldo eindigt de branche toch in de min", zei directeur H. Kok van de Raad Nederlandse Detailhandel maandag.

ANP
17 November 2003 17:40Gewijzigd op 14 November 2020 00:43

Eerder op de dag maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend dat de detailhandel in augustus ruim 7 procent minder heeft verkocht dan een jaar eerder. Het was de zesde achtereenvolgende maand dat de omzet lager uitviel.

„Het ziet er niet florissant uit", zei Kok. Hij wijst op de warme zomer, die tot in oktober doorliep. Eerder gaf ook detailhandelsconcern Vendex KBB aan dat klanten door het warme weer wegbleven.

Bij winkels met artikelen voor woninginrichting, zakte de omzet in met bijna 15 procent. „Ik denk niet dat klanten in de laatste maand opeens meer koelkasten en meubelen kopen." Wel kochten klanten in augustus meer voeding en doe–het–zelfartikelen.

De consumenten blijven in het huidige slechte economische klimaat ook de rest van het jaar terughoudend, verwacht Kok. „Iedereen wacht af wat volgend jaar brengt. Denk aan de stijgende ziektekostenpremies." Consumenten zijn vooral terughoudend met de aankoop van grote producten.

De zware tijd die de detailhandel doormaakt, heeft volgens Kok consequenties. Om maar klanten te trekken besteden ondernemers meer aandacht aan promotie en uitstraling van de winkels. Ook kijkt iedere winkelier kritisch naar wat hij of zij aan de dalende omzet kan doen. „De zwakkere spelers krijgen het moeilijk", voorspelt Kok.

Volgens CBS–onderzoeker R. Duijkers werd de maand augustus negatief beïnvloed door een ongunstige verdeling van de verkoopdagen. Zo had augustus dit jaar een donderdag minder en een zondag meer dan dezelfde maand in 2002. „Dat scheelt toch ruim 3 procent in de verkopen."

Vooral de winkels met ’non–food’–artikelen zetten de laatste maanden minder om in vergelijking met zaken, die voedings– en genotsmiddelen verkopen. Bij de non–food daalde de omzet in augustus met 9,7 procent ten opzichte van een jaar eerder, tegen een dip van 2,4 procent in de voedingsbranche.

„Mensen blijven toch eten als ze minder te besteden hebben en besparen op iets als een nieuw bankstel", aldus Duijkers van het CBS.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer