Binnenland

Rode Kruis wil naast Burgernet ook Burgerhulp

DEN HAAG (ANP). Het Nederlandse Rode Kruis pleit in het verlengde van Burgernet voor een Burgerhulp, met goed opgeleide mensen die direct in hun buurt kunnen worden ingeschakeld. Nu SOS Alarm Hulpdienst de „zoveelste” hulpapp lanceert, wordt volgens het Rode Kruis de hulpverlening voor mensen steeds onduidelijker.

27 September 2013 13:08Gewijzigd op 15 November 2020 06:04

„Het Rode Kruis is groot voorstander van een oproepnetwerk om burgers beter te kunnen betrekken in de hulpverlening. Ze zijn door de aanrijtijden van professionele hulpdiensten immers vaak sneller ter plaatse. Maar het aantal applicaties dat er nu is om dit te organiseren, is te groot. De SOS Alarm Hulpdienst komt daar nu bij, terwijl die nog niet eens voldoende hulpverleners heeft om dit ook waar te maken. Dat maakt het verwarrend voor burgers”, vindt het Rode Kruis.

De hulpverleningsorganisatie pleit voor één goed systeem dat bij de hulpdiensten, zoals 112 goed is ingebed. „Daarbij is het van groot belang dat de kwaliteit van het netwerk is gewaarborgd, dus mensen die zijn aangesloten moeten dan ook de juiste hulp kunnen bieden.” Het Rode Kruis zegt te willen voorkomen dat 112 via allemaal verschillende apps mensen gaat oproepen en dat er bij een incident chaos ontstaat.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer