Economie

Albert Heijn stunt met zuivel

Met prijzen van 0,49 euro voor een literpak halfvolle melk, karnemelk of magere yoghurt en 0,85 euro voor een liter vla heeft Albert Heijn een nieuw offensief geopend in de prijzenslag met andere supermarkten.

ANP
17 November 2003 10:23Gewijzigd op 14 November 2020 00:43
ROTTERDAM - In een Rotterdams filiaal van supermarkt Albert Heijn staan maandagochtend de pakken melk van de nieuwe zuivellijn De Zaanse Hoeve in de schappen. Met een prijs van 49 eurocent voor een liter van deze melk zit de winkel net iets boven de bodem
ROTTERDAM - In een Rotterdams filiaal van supermarkt Albert Heijn staan maandagochtend de pakken melk van de nieuwe zuivellijn De Zaanse Hoeve in de schappen. Met een prijs van 49 eurocent voor een liter van deze melk zit de winkel net iets boven de bodem

Vanaf vandaag komt onder de naam van ”De Zaanse Hoeve” een nieuwe zuivellijn in de winkels van AH, waarvan de producten gemiddeld 15 à 25 procent goedkoper zijn dan die van het huismerk.

AH zegt daarmee het prijsverschil met andere supermarkten te willen verkleinen. „We hoeven niet de goedkoopste te zijn, maar het verschil is het afgelopen jaar te groot geworden”, aldus een woordvoerder zaterdag. Hij doelde daarbij onder meer op Duitse discounters, die vooral goedkope buitenlandse melk aanbieden voor ver onder de 50 eurocent. „Deze stap is dan ook goed voor de afzet van dagverse Nederlandse melk in Nederland.”

Door producten van het eigen huismerk minder in prijs te verlagen of op het huidige niveau te houden, wil het supermarktconcern bovendien de afstand tussen deze en biologisch bereide artikelen niet te groot maken. Bovendien zijn ook biologische zuivelproducten als melk, karnemelk, yoghurt en vanillevla door Albert Heijn goedkoper geprijsd.

Met De Zaanse Hoeve verdween vandaag wel de goedkope melk die het bedrijf onder de naam van De Molen verkocht uit de schappen.

Het Productschap Zuivel en LTO Nederland zijn allesbehalve blij met de nieuwe stuntprijzen van AH. „Het kan niet anders dan dat melk ver onder de kostprijs wordt verkocht”, aldus voorzitter G. Koopstra van het productschap.

Volgens hem haalt de actie de hele markt onderuit en toont ze aan dat de Nederlandse melkveehouderij het niet moet hebben van de verkoop van consumptiemelk. „Dan ben je als boer veel te kwetsbaar.”

Zijn kritiek wordt gedeeld door S. Schenk van de vakgroep rundveehouderij van LTO Nederland. „Albert Heijn poetst zijn imago op ten koste van de boer.”

Volgens de voorman van de belangenclub van agrarische ondernemers leidt de prijzenslag tot nog lagere prijzen. „En de marges op consumptiemelk zijn voor de boeren al buitengewoon laag.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer