Boeren in het geweer tegen actie PLUS
DEN HAAG. Boeren vrezen de dupe te worden van de nieuwe prijzenslag tussen supermarkten. Land- en tuinbouworganisatie LTO heeft dinsdag een meldpunt geopend voor leveranciers die gedupeerd worden doordat PLUS prijsverlagingen wil verhalen op zijn leveranciers.
LTO wil toetsen of de kortingen die PLUS eist, in strijd zijn met de vorige week gelanceerde Europese gedragscode voor de beslechting van zakelijke geschillen tussen supermarkten en bedrijven in de agro- en foodsector. Klaas Johan Osinga, die namens LTO aan de code meewerkt, noemt de actie van PLUS een goede testcase. „Het lijkt op het eenzijdig opzeggen van bestaande contracten en nog wel met terugwerkende kracht. Dat is een overtreding van de gedragscode.”
De Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) is „ontstemd” en roept PLUS op de maatregel zo snel mogelijk weer in te trekken. „Uiteindelijk zullen dergelijke kortingen worden verhaald op de voedselproducenten.” Volgens de NMV heeft PLUS niets geleerd van de commotie die vorig jaar onder boeren ontstond, toen Albert Heijn en Jumbo eenzijdig een korting oplegden aan hun leveranciers.
Maandag werd bekend dat PLUS zijn leveranciers van A-merken wil laten meebetalen aan de prijsverlagingen die de keten de afgelopen weken in zijn winkels heeft doorgevoerd. Die verlagingen zijn een reactie op recente prijsverlagingen van Albert Heijn.
Overigens werd PLUS dinsdag door onderzoeksbureau MarketResponse uitgeroepen tot klantvriendelijkste bedrijf van Nederland. Het onderzoek onder ruim 2700 consumenten werd dit jaar voor de zevende keer uitgevoerd. Klanten loven PLUS om zijn „oprechte betrokkenheid en het nakomen van wat de reclame belooft”, meldt MarketResponse.
Directeur Willem Brethouwer van het onderzoeksbureau waarschuwt dat de nieuwe prijzenoorlog niet ten koste moet gaan van klantvriendelijkheid. Die komt volgens hem in het geding wanneer de druk op medewerkers toeneemt of er vooral goedkope krachten worden ingezet.