Economie

Resultaten Aldi langzaam zichtbaar

Ruim veertig jaar slaagden de broers Karl en Theo Albrecht erin om de financiële resultaten van hun Aldi-concern voor zich te houden. „Spreken is zilver, zwijgen is goud”, was hun motto, ook wanneer de concurrentie met dikke winstcijfers pronkte.

DPA
24 January 2002 15:47Gewijzigd op 13 November 2020 23:23

Sinds enige tijd geldt ook voor de regionale organisaties van de goedkope supermarkten van Aldi een publicatieplicht. Ongeveer driekwart van de ruim zestig organisaties heeft over 2000 de jaarresultaten overgelegd en daaruit valt een indrukwekkend beeld te vormen.

Volgens schattingen van het Duitse blad Lebensmittel-Zeitung slaagde Aldi erin 2000 in om in Duitsland een winst van ongeveer 1 miljard mark te halen, ondanks een prijzenslag met Wal-Mart, dat ook niet verplicht was cijfers bekend te maken. De Duitse vestigingen van het Amerikaanse Wal-Mart zouden toen meer dan 100 miljoen mark verlies hebben geleden.

Het succes van Aldi laat zich duidelijker lezen in het rendement. Per 100 mark omzet zou de winst 2,80 mark hebben bedragen. De supermarktbranche als geheel haalde niet meer dan 80 pfennig winst uit een omzet van 100 mark.

Het suces van Aldi is voor de concurrentie geen geheim meer. Het concern bespaart op de winkelinrichting, het assortiment, het personeel en de service. De klant haalt zelf zijn spullen uit de grootverpakking.

Marktonderzoekers spraken van een „beschaafde plundering”, toen Aldi goedkoop computers aanbood. Er stonden toen lange rijen mensen op te wachten. Volgens het concern zelf kopen drie van de vier Duitsers er. Behalve levensmiddelen lokken kleding en technische artikelen.

Aldi hoort bij de tien grootste textielhandelaars van Duitsland. Ruim 10 procent van de uitgaven die de consument in de levensmiddelenhandel doet, komtbij Aldi terecht. In Duitsland kwam het concern in 2000 uit op een geschatte omzet van 36,4 miljard mark.

De ene Aldi is de andere niet. Sinds de jaren zestig bestaan er eigenlijk twee, die van broer Theo in het noorden met een gemiddeld assortiment van zevenhonderd artikelen en die van Karl in het zuiden van Karl met zeshonderd artikelen. Karl zou meer winst maken. Hij heeft het oosten van Duitsland gekozen om uit te breiden.

Onder Aldi-Zuid vallen 1400 binnenlandse vestigingen plus 900 filialen in Australië, Groot-Brittannië, Ierland, Oostenrijk en de Verenigde Staten. Aldi-Noord doet het met 2500 winkels in Duitsland plus meer dan 1300 filialen in Nederland, Denemarken, Luxemburg, Frankrijk en België.

In Oost-Europa zit het Aldi-concern nog niet. Al met al zouden de in totaal 6000 filialen in elf landen in 2000 goed zijn geweest voor een omzet van 62,4 miljard mark (31,9 miljard euro).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer