Mazda3: sportief, praktisch, leuk

Het gaat lekker met Mazda. De weg die Mazda met de Mazda6 is ingeslagen, heeft het merk geen windeieren gelegd. Logisch dus dat het automerk de smaak te pakken heeft en onlangs in dezelfde geest een nieuwe Mazda3 het licht deed zien.

14 November 2003 14:08Gewijzigd op 14 November 2020 00:43

Mazda’s motto in zijn communicatie naar de markt is ”zoom zoom”. Dat zegt feitelijk niets, maar het geeft wel aan dat er bij Mazda een frisse wind waait. Die wind waait uit de hoek van vlot gestileerde koetswerken en sportief afgestemde onderstellen. Mazda heeft zijn positie van meer van hetzelfde verlaten en kiest momenteel voor een sportief en dynamisch imago.

De Mazda3 is meteen herkenbaar als Mazda. De ontwerpers zijn erin geslaagd om de auto karakteristieken mee te geven die de nieuwe Mazda3 in lijn met de Mazda2 en Mazda6 brengt. De auto ziet er stoer en stevig uit. Vooral de achterzijde mag er zijn. Overigens krijgt de vijfdeurs hatchback dit jaar gezelschap van een vierdeurs sedan, die er eveneens opvallend goed uitziet. Zo goed zelfs dat de importeur verwacht meer Sedans dan Sports te gaan verkopen. In een segment waarin de sedan vooral populair is onder senioren is dat op z’n minst opmerkelijk.

Levendige auto

Mazda levert de 3 vooralsnog met twee viercilinder benzinemotoren van 1,6 en 2,0 liter. Begin volgend jaar wordt het programma naar beneden afgerond met een 1,4 liter benzinemotor en een nieuwe 1,6 liter direct ingespoten turbodiesel.

De testwagen wordt aangedreven door de krachtigste benzinemotor. Uit 2,0 liter cilinderinhoud wordt een maximumvermogen van 110 kW/150 pk en een maximumkoppel van 187 Nm ontwikkeld. De Mazda3 is daarmee een levendige auto. De Japanner is goed voor een sprint van stilstand naar 100 km/h in 9,0 seconden en bereikt een topsnelheid van 200 km/h. De krachtbron maakt graag toeren en dat vertaalt zich in het motorgeluid. Hinderlijk is dat echter niet. De Mazda nodigt uit tot een dynamische rijstijl. Dat verklaart voor een deel dat er gemiddeld elke 10,9 kilometer een liter euroloodvrij uit het reservoir verdween. Wie rustiger rijdt, is beter uit.

Het onderstel van de Mazda3 Sport beantwoordt aan de sportieve aspiraties van de auto. Als onderdeel van Ford heeft Mazda gebruik kunnen maken van de bodemplaat waarop ook de nieuwe Volvo S40 staat. En van auto’s als de Focus en de Mondeo weten we dat Ford de kunst van onderstelafstemming buitengewoon goed verstaat. De Mazda3 is dan ook een lekker stevig aanvoelende auto die strak rijdt en stuurt.

Stevig geveerd

De 2,0 liter benzineversies beschikken over een elektrohydraulische stuurbekrachtiging die mooi direct is en in een prettige dosis gevoel voorziet. De auto is stevig geveerd en gedempt en toch voldoende comfortabel. Het zal dan ook niet verbazen dat de Japanner zelfverzekerd de hoek omgaat. Opvallend is wel dat de brede banden eerder tractie verliezen dan die van bijvoorbeeld de Ford Focus. De geluidsdemping van het onderstel had wat meer aandacht verdiend. De handgeschakelde vijfbak laat zich prettig en direct bedienen en ook de kwaliteiten van de remmen is boven elke twijfel verheven.

We hebben al eerder kunnen vaststellen dat de interieurontwerpers van Mazda erg gecharmeerd zijn van Alfa Romeo’s. Het dashboard van de Mazda6 vertoont dan ook grote gelijkenis met dat van de Alfa Romeo 156. Bij de Mazda3 is die inspiratiebron nog duidelijker: het dashboard van de Alfa Romeo 147 is bijna schaamteloos gekopieerd. Beter goed gestolen dan slecht bedacht, moet Mazda gedacht hebben. Feit is dat het geheel er uitstekend uitziet. Het stuurwiel is goed verstelbaar en ook de bestuurdersstoel beschikt over meer dan voldoende verstelmogelijkheden. Bovendien biedt het meubilair een lekkere hoeveelheid ondersteuning. Voorin is er ruim voldoende ruimte voor hoofd en benen en achterin kunnen twee volwassen met een gemiddeld postuur heel redelijk zitten.

Kinderwagen

Minpunt is de bagageruimte. Met een inhoud van 300 liter is het laadruim aan de krappe kant. Voor een deel wordt dat gecompenseerd door een royale hoeveelheid opbergruimte in het interieur. Maar wie bijvoorbeeld een kinderwagen en twee weekendtassen als bagage heeft, zal zich toch even achter de oren krabben.

De prijslijst van Mazda opent met een bedrag van 16.950 euro voor de Mazda Sport 1.4 Exclusive. Leuker is de Mazda3 Sport 1.6 Touring die met een prijskaartje van 19.590 euro wel meteen fors duurder is, maar behalve over extra spierkracht ook over zaken als airconditioning en elektrische ramen beschikt. De Mazda3 Sport 2.0 is er als Executive vanaf 22.490 euro. Sedanversies zijn 300 euro duurder. Standaarduitrusting en prijsstelling zijn absoluut aantrekkelijk.

De Mazda3 bindt de strijdt aan met auto’s als Volkswagen Golf, Renault Mégane en Opel Astra, die eveneens nieuw of van recente datum zijn. Mazda beschikt over prima munitie maar zal zonder twijfel de nodige moeite moeten doen om in deze strijd raak te kunnen schieten.

Technische gegevens

Cilinderinhoud: 1999 cc; maximumvermogen: 110 kW/150 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 187 Nm bij 4500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,0 seconden; topsnelheid: 200 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4420 mm; breedte: 1755; hoogte: 1465; wielbasis: 2640 mm; gewicht: 1210 kilogram; inhoud bagageruimte: 300 liter; brandstoftank: 55 liter; Mazda Sport 2.0 Exclusive: 22.490 euro, Mazda Sport 2.0 Active: 24.590 euro.

Waardering

Plus: besturing, onderstel, prijsstelling

Min: bagageruimte, geluidsniveau

Alternatieven

Alfa Romeo 147 2.0 T. Spark: 25.805 euro

Het Italiaanse origineel. Is de duurste van het kwartet maar ook de meest exclusieve. Heerlijke auto om mee te rijden. Helaas niet echt ruim.

Peugeot 307 2.0 16V: 24.260 euro

De Peugeot is zonder twijfel de ruimste van het viertal. Als 2.0 liter XSi een snelle en sportief uitgemonsterde wagen, die echter de minst sportieve rijsensaties biedt. De 307 is nog altijd mateloos populair.

Renault Mégane 2.0 16V: 23.495 euro

De Renault Mégane verraste vriend en vijand door zijn opvallend gestileerde koetswerk. Is inmiddels wel een geaccepteerde verschijning. Prachtige afwerking en uitstekende stoelen kenmerken deze Fransoos, die als enige een zesversnellingsbak heeft.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer