Binnenland

AnsaldoBreda en NS weer roerend oneens

UTRECHT/PISTOIA (ANP). Volgens treinproducent AnsaldoBreda kan de Fyra ‘veilig en onbeperkt rijden’ in Nederland, maar als het aan de NS ligt, komt de geflopte trein niet terug op het Nederlandse spoor. Sterker nog, de NS sommeerde de treinenbouwer om 16 Fyra’s weg te halen uit Amsterdam, omdat ze in de weg staan. Iets wat de Italianen op hun beurt weigerden.

16 September 2013 16:39Gewijzigd op 15 November 2020 05:51
Beeld ANP
Beeld ANP

AnsaldoBreda presenteerde maandag een verbeterde versie van de hogesnelheidstrein, die tussen Nederland en België moest gaan rijden. De trein is verstevigd, waardoor hij beter kan rijden met sneeuw. Dat ‘verbeterplan’ is volgens het bedrijf de enige oplossing voor het geschil met de Nederlandse en Belgische spoorwegen, zo stelde topman Maurizio Manfellotto.

De Italianen vinden de verbetering „de enige veilige en onmiddellijke oplossing”. „Wij begrijpen de reden niet waarom men niet doorgaat”, aldus Manfellotto. Hij voelt zich dan ook het slachtoffer van een campagne in de media, die de publieke opinie heeft beïnvloed.

Maar de NS wil niets weten van de verbeterde treinen die AnsaldoBreda kan leveren. „We hebben gevraagd om een deugdelijk herstelplan voor de treinen, dat is er wat ons betreft niet gekomen.” De vervoerder blijft dan ook bij het besluit om per 30 augustus het contract met de Italianen stop te zetten. „De Fyra gaat niet rijden op het Nederlandse spoor en de verbeterde treinen mogen ook gewoon in Italië blijven.”

Er staan 16 zogenoemde V250-treinen stil op een opstel- en werkterrein in de Amsterdamse Watergraafsmeer. Die staan in de weg en dus heeft de NS vrijdag een brief gestuurd naar AnsaldoBreda, waarin het bedrijf wordt gesommeerd ze op te halen. „Deze treinen komen niet meer bij NS in commerciële dienst. Hoe eerder ze weg zijn, hoe liever.”

Het ophalen van de treinen is volgens de vervoerder een onderdeel van de juridische afhandeling na het opzeggen van het contract. De NS verwacht ook nog 200 miljoen euro van de Italianen, die de NS had betaald voor de treinen. Maar voorlopig blijven de treinen staan. AnsaldoBreda liet desgevraagd weten ze niet op te willen halen. Manfellotto meent dat de treinen in een speciale loods staan en dus staan ze niet in de weg.

Via een juridische weg hopen de Italianen het project toch nog vlot te trekken. Donderdag dient er een hoger beroep in Utrecht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer