Costa Concordia wordt eindelijk rechtop gezet
GIGLIO. Meer dan anderhalf jaar nadat het cruiseschip Costa Concordia in Toscaanse wateren kapseisde wordt maandag het wrak rechtop gezet. De operatie is een unicum in de maritieme geschiedenis.
Maandagochtend om zes uur is een begin gemaakt met het rechtop zetten van de Costa Concordia. Voor de berging, die door Franco Gabrielli, hoofd van de Italiaanse Burgerbeveiliging, omschreven wordt als „uniek in haar soort in de geschiedenis” zijn 500 mensen ingezet, onder wie 120 duikers. Het schip moet voor het eind van de dag overeind staan. Bij de voorbereiding van de operatie is vier keer de hoeveelheid staal verwerkt die bij de bouw van de Eiffeltoren is gebruikt, aldus de krant la Repubblica.
„Er bestaat geen alternatief als het zou mislukken”, zei Franco Porcellacchia, de verantwoordelijke voor het project, zondag tijdens een persconferentie op het Italiaanse eiland Giglio. Voor de gehele operatie staat tien tot twaalf uur.
Het cruiseschip Costa Concordia, met zo’n 4200 bemanningsleden en passagiers aan boord, kapseisde vorig jaar januari bij het eiland Giglio nadat het 290 meter lange schip onder water een rots had geraakt. Dertig mensen kwamen daarbij om. Twee mensen worden nog vermist.
Aan de berging is een voorbereiding van negen maanden voorafgegaan. Eerst werd het schip gestabiliseerd, om te voorkomen dat het vaartuig verder zou zinken. De Costa is gestabiliseerd door middel van een verankeringssysteem bestaande uit vier ankerblokken die bevestigd zijn tussen de zeebodem en het gedeelte van het schip dat onder water ligt.
Ook werden er caissons bevestigd aan de zijkant van het schip die boven water ligt. Onder de romp is in open zee een kunstmatige bodem gebouwd waarop het wrak vandaag zal moeten rusten nadat het gedraaid is. De kunstmatige bodem is aangebracht op ongeveer 30 meter diepte.
Twee kranen op een platform hebben maandag de taak het schip rechtop te trekken, geholpen door het gewicht van de met water gevulde caissons. Het rechttrekken van de romp zal worden gedaan met behulp van kabels die het schip tijdens het draaien moeten ondersteunen.
Als het schip rechtop ligt, worden ook caissons –vijftien stuks– aan de andere kant van de romp aangebracht. Aan deze kant heeft het schip de averij opgelopen: de opening langs de kiel, veroorzaakt door de aanvaring tegen de rotsen voor het Italiaanse eilandje.
Breken
Ten slotte worden de caissons aan beide zijden geleegd en vervolgens gevuld met lucht om stuwkracht te creëren. Het grootste risico tijdens de berging is dat het schip kan breken.
Zodra de Costa Concordia overeind is getrokken, zal het mogelijk zijn om de toestand van het wrak op te nemen, met name de zijde die onder water heeft gelegen. Dan kan ook worden ingeschat of en wanneer het schip naar de Toscaanse haven van Piombino, op zo’n 100 kilometer afstand van Giglio, kan worden versleept. Daar zal het in 2006 opgeleverde schip worden afgebroken.
De bergingsoperatie is het werk van een consortium bestaande uit het Amerikaanse bergingsbedrijf Titan Salvage, dat naam heeft gemaakt met onder andere een reeks bergingen van containerschepen, en een Italiaans ingenieursbedrijf.
De kosten van het gehele werk zijn beraamd op 600 miljoen euro. Dat is ruim twee keer zo veel als waarvan sprake was toen het project ruim een jaar geleden werd gepresenteerd. De cruisemaatschappij Costa moet de kosten opbrengen.
Justitie heeft kapitein Francesco Schettino aangeklaagd vanwege schipbreuk, meervoudige doodslag, nalatigheid en het voortijdig verlaten van het schip. Zeven andere personen, onder wie officieren aan boord en verantwoordelijken van de cruisemaatschappij aan de wal, zijn met justitie een schikking overeen gekomen.
De hoogste straf kreeg het hoofd van het crisisteam van Costa: 34 maanden gevangenisstraf. De rechtbank heeft een schikking met Schettino afgewezen.