„Afkomst ouder bepalend financiering school”
DEN HAAG (ANP). De geldstromen die naar scholen met veel kansarme leerlingen gaan, zijn nu veel te ingewikkeld en complex. De verdeelsleutel zou moeten zijn: hoe meer lager opgeleide ouders en hoe meer ouders van buitenlandse komaf, hoe meer geld. Dat adviseert de Onderwijsraad in het advies ‘Vooruitgang boeken met achterstandsmiddelen’. Het advies is donderdag aangeboden aan de Tweede Kamer.
De middelen die nu beschikbaar zijn voor scholen met veel kansarme leerlingen, komen daar nu onvoldoende terecht. Vanaf 2006 is de factor etniciteit niet meer meegenomen in de verdeling van achterstandsgelden. Geen goede beslissing, vindt de Onderwijsraad. Dat heeft de zaak alleen maar ingewikkelder gemaakt in plaats van verbeterd.
De onderzoeksinstantie schrijft dat er blijvend geïnvesteerd moet worden in achterstandsleerlingen. „Ondanks een inhaalslag hebben allochtone leerlingen nog steeds behoorlijke leerachterstanden”, zo concludeert de raad. En autochtone kinderen van laagopgeleide ouders hebben hun achterstand de afgelopen decennia nauwelijks ingelopen.
Er bestaan diverse manieren en maatregelen om scholen met achterstandsleerlingen te ondersteunen. De Raad pleit ervoor om een gericht onderzoek uit te voeren naar de effectiviteit van de verschillende maatregelen. Ook zouden scholen transparanter moeten zijn over het geld dat ze ontvangen en de dingen die ze ermee doen.