Economie

Autodealers zwaar geraakt door crisis

AMSTERDAM (ANP). Nederlandse autodealers en garagebedrijven zijn snoeihard geraakt door de crisis in het afgelopen halfjaar. Het aantal faillissementen liep hard op, de verkoop van nieuwe auto’s en de omzet zitten in een diep dal. Dat blijkt uit een woensdag verschenen rapport over de sector van ABN Amro.

11 September 2013 15:45Gewijzigd op 15 November 2020 05:45

In de eerste helft van het jaar gingen er 146 autobedrijven over de kop, ruim een vijfde meer vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van de merkdealers en garagebedrijven daalde in de eerste 6 maanden van dit jaar met ruim 16,5 procent.

Theo de Kort, auto-expert bij ABN Amro, voorziet dat het aantal faillissementen in de tweede helft van het jaar verder oploopt tot ongeveer 250. „De ontwikkelingen die we in het eerste halfjaar hebben gezien, zullen nog wel een poosje doorzetten. Er zijn nog steeds te veel dealerbedrijven in Nederland, waardoor er met ongezond lage rendementen wordt gedraaid”, vindt de econoom.

Vooral de kleinere dealers en de bedrijven die de afgelopen jaren grote bedragen staken in dure autopaleizen, zitten volgens De Kort nu in zwaar weer. Nederland telt in totaal een kleine 5900 autobedrijven waarvan ruim 2500 merkdealers. Zij behaalden vorig jaar een omzet van circa 32 miljard euro. In totaal bieden de autobedrijven werkgelegenheid aan ongeveer 55.000 mensen.

Het rendement van autodealers daalt al 3 jaar in een rechte lijn, tot gemiddeld een schamele 0,4 procent nu. „Voor de rest van 2013 verwachten wij dat het rendement verder daalt”, zegt de analist van ABN Amro.

Eerder deze maand werd bekend dat de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland in de maand augustus met ruim 13 procent is afgenomen tot 28.623 stuks. Het was voor het eerst dit jaar dat er op maandbasis minder dan 30.000 auto’s aan de man zijn gebracht. In de eerste 8 maanden van het jaar zijn er in totaal 270.095 auto’s verkocht, bijna een derde minder dan vorig jaar.

Paul de Waal van brancheorganisatie Bovag is het er niet mee eens dat er te veel dealers zijn in Nederland. „Er zijn wel te veel showrooms. Daarom zie je ook dat vestigingen zich steeds meer concentreren. De behoefte aan aftersales blijft bestaan; auto’s moeten wel worden onderhouden en gerepareerd”, aldus De Waal.

Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, verwacht dat de autoverkopen dit jaar met ruim een kwart dalen tot 375.000 nieuwe auto’s. Dat zou het laagste aantal zijn sinds 1969.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer