Duitse sluiswachters gaan staking uitbreiden
BERLIJN. Duitse sluiswachters leggen van maandag 9 tot en met zondag 15 september in heel Duitsland het werk neer. Dat heeft de Duitse vakbond Verdi, die de acties coördineert, donderdagmorgen bekendgemaakt.
Volgens Verdi is het tijd om de druk op de Duitse regering op te voeren, omdat die nog steeds niet tegemoet komt aan de eisen van de actievoerders. Tot nu toe werden de stakingen op kleinere schaal op steeds wisselende locaties verspreid over het land gehouden.
De sluiswachters voeren sinds 8 juli met onderbrekingen actie. Ze zijn het niet eens met een reorganisatie bij de Wasser- und Schifffahrtsverwaltung (WSV, de Duitse evenknie van Rijkswaterstaat, red.). Volgens Verdi staat daarbij een kwart van de 12.000 banen op de tocht.
Verkeersminister Ramsauer heeft onder meer toegezegd dat geen sprake zal zijn van gedwongen ontslagen of overplaatsingen, maar Verdi vindt dat onvoldoende. De vakbond eist schriftelijke garanties, die ondersteund worden door Binnenlandse Zaken. Dat laatste ministerie is volgens Verdi namelijk eindverantwoordelijk voor de begroting van Verkeer. “Werknemers van de WSV willen geen speelbal zijn tussen het ministerie van Verkeer en dat van Binnenlandse Zaken”, aldus Verdi donderdagmorgen.
De actie is ook bedoeld als signaal naar bondskanselier Merkel, die volgens Verdi “werkeloos toekijkt” hoe twee ministers het niet eens kunnen worden over een oplossing van het conflict. Verdi wijst erop dat zij in haar ambtseed heeft gezworen om te voorkomen dat Duitsland schade lijdt.
De stakingen zorgen voor grote overlast voor de internationale binnenvaart. Nederlandse brancheorganisaties riepen eerder de hulp in van de Europese Commissie en de Nederlandse overheid. Vorige week nog trok minister Schultz (Infrastructuur) voor de tweede keer bij haar Duitse collega aan de bel.
Koninklijke Schuttevaer is “niet blij” met de aankondiging van Verdi , verklaart een woordvoerster van de belangenorganisatie. Vertragingen kosten schippers geld. Bovendien is het water op onder meer de Moezel momenteel aan het zakken. Schippers die door de acties niet tijdig kunnen schutten moeten hun schepen laten lichten, wat extra kosten met zich meebrengt, aldus de woordvoerster.