„Autopakket beëindigt onredelijkheid”
Het CDA amendeerde vandaag alsnog de belastingmaatregelen met betrekking tot het autogebruik. Doch slechts ten behoeve van de alfahulpen. Voor het overige kan kamerlid Van Vroonhoven-Kok zich naadloos vinden in de kabinetsvoorstellen. „We maken een einde aan een breed gevoelde onredelijkheid.”
In de beleving van veel werknemers zal het volgend jaar de belangrijkste bezuiniging zijn. Met hun privé-auto maken zij al jaren kilometers voor de baas. Daarvoor mochten ze in het verleden 28 eurocent per kilometer declareren, maar met ingang van 2004 nog maar 17 cent. De werkgever weigert meer uit te keren, omdat dan ook de fiscus zijn tol komt eisen.
Deze werknemers betalen de rekening van hun collega’s met leasewagens. Laatstgenoemden zijn in meerderheid door het kabinet sterk bevoordeeld. Zij hoeven geen ingewikkelde rittenadministratie meer bij te houden en nog maar 20 procent van de cataloguswaarde van hun auto op te tellen bij hun belastbaar inkomen. Voor beide groepen geldt het rijden van thuis naar werk voortaan ook als zakelijk verkeer.
Het is dus niet een van de vele bezuinigingsmaatregelen?
Van Vroonhoven: „Nee, dit staat helemaal los van alle bezuinigingen. Het is een budgettair neutrale operatie. Het autopakket heeft een eigenstandige waarde. Het beoogt een einde te maken aan een breed gevoelde onredelijkheid. Heel veel mensen vinden het onredelijk dat woon-werkverkeer tot op de dag van vandaag wordt aangemerkt als privé- en niet als zakelijke kilometers.”
Is dat doel deze prijs, die voor velen fors kan oplopen, wel waard?
„Zeker. U moest eens weten met hoeveel brieven en e-mails wij als CDA-fractie de achterliggende jaren zijn overstelpt. Ook bij andere fracties en bij tal van maatschappelijke organisaties is veelvuldig aan de bel getrokken, omdat mensen de huidige situatie onredelijk vinden.
Dat klinkt als een goedgeorganiseerde lobby.
„Nee, niks lobby. Allemaal gewone burgers, mensen uit het land. Die begrepen niet dat ze zelf op moeten draaien voor hun woon-werkverkeer en daarvoor soms een ingewikkelde administratie bijhouden.”
Speelde dat mee, dat dit pakket de administratieve lasten terugdringt?
„Dat is inderdaad een kerndoelstelling die het kabinet zich heeft gesteld. Maar in dit specifieke geval is het voor de CDA-fractie niet meer dan een mooie bijkomstigheid. De hoofdzaak is dat een einde gemaakt wordt aan die onredelijkheid. Dat is de reden dat wij ons als CDA er naadloos in kunnen vinden.”
Daarbij accepteert u dat lagere inkomens moeten inleveren ten behoeve van de hogere?
„Dat heeft er absoluut niks mee te maken. De onbelaste kilometervergoeding gaat terug van 28 naar 17 eurocent. Die 28, dat was de oude 60 cent, gerekend in guldens, waarvan herhaaldelijk is gesteld dat het de werkelijk gemaakte kosten van het autorijden oversteeg. Dat leidde tot gekke situaties, zoals het ontstaan van koeriersbedrijfjes die geen salarissen betaalden, maar slechts declaraties uitkeerden. Daar bleken werknemers van te kunnen leven.”
Maar het is toch zo dat de leasewagens vooral bij de hogere inkomens zitten?
„O, maar het is ook niet zo dat alle leaserijders erop vooruitgaan. De meesten gaan van 25 procent fiscale bijtelling op het belastbaar inkomen omlaag naar 20 procent. Maar er zijn er ook die nu op 15 procent zitten, die straks dus ook naar de 20 gaan. Die gaan erop achteruit.”
U accepteert ook dat alfahulpen en vrijwilligers klappen oplopen.
„Dat is voor het CDA inderdaad een heel aangelegen punt. We hebben onze zorgen daarover al herhaaldelijk geuit. Gelukkig heeft staatssecretaris Wijn van Financiën deze week de harde toezegging gedaan dat vrijwilligers er niet op achteruitgaan. Zij hebben in de wet een uitzonderingspositie. Dat is alleen nog niet zo bekend. We roepen Wijn daarom op om dat heel actief te gaan uitdragen. Het is belangrijk dat vrijwilligers hun rechten kennen.”
En de alfahulpen?
„Daar schiet het verweer van de staatssecretaris tekort. Hij zegt dat we niet zo moeilijk moeten doen, dat het er maar weinig zijn, dat ze toch meestal op de fiets gaan… Maar daar gaan we niet mee akkoord. Vandaag heb ik een amendement ingediend om de alfahulpen te compenseren. Hun heffingskorting moet omhoog.”
Uit onderzoek is verder gebleken dat het autopakket tot meer verkeer en problemen in de spits leidt.
„Een onderzoeksrapport daarover moet nog openbaar worden, maar staatssecretaris Wijn heeft al gezegd dat het meevalt. We zullen daar als CDA kritisch naar kijken. De belastingmaatregelen mogen niet het beleid van minister Peijs van Verkeer doorkruisen.”
Op termijn kost het autopakket de overheid geld. Een deel van de financiering, 175 miljoen, betreft het één jaar eerder stoppen met het stimuleren van laagzwavelige diesel voor vrachtwagens. Geen structurele dekking dus.
„Dat klopt inderdaad. We zullen op termijn bekijken wat we daarmee moeten. Dat speelt alleen niet nu. Voor het komend jaar is het allemaal budgettair neutraal.”