CBP berispt producent van smart tv’s
DEN HAAG (ANP). TP Vision, de enige Nederlandse producent van smart tv’s, heeft een berisping gekregen van het College bescherming persoonsgegevens (CBP).
Donderdag meldde het CBP dat het bedrijf tv-kijkers onvoldoende informatie geeft over wat er met hun persoonsgegevens gebeurt die via de smart tv bekend zijn.
Veel tv-kijkers weten door gebrek aan informatie vaak niet dat TP Vision gegevens verzamelt over hun online kijkgedrag, aldus het CBP. TP Vision heeft inmiddels actie ondernomen naar aanleiding van het onderzoek, maar volgens het CBP nog niet voldoende.
„De meeste mensen weten niet eens dat hun smart tv als het ware terugkijkt en alles over hun kijkgedrag verzamelt. Smart tv’s bieden fantastische nieuwe mogelijkheden, maar je moet de tv-kijkers wel vertellen dat die diensten gepaard gaan met een grootschalige verwerking van gegevens over hun privésfeer”, zegt Wilbert Tomesen van het CBP.
Een smart tv is een tv die je kunt verbinden met internet, waardoor je onder meer online programma’s kunt terugkijken en bijvoorbeeld films kunt huren. TP Vision maakt de Philips smart tv. Volgens het bedrijf zijn er in Nederland sinds 2009 1 tot 1,2 miljoen toestellen verkocht.