Economie

Bijenkorf sluit in drie jaar vijf winkels

De Bijenkorf gaat de komende drie jaar vijf van zijn twaalf winkels sluiten. Het toonaangevende winkelconcern concentreert zich op de Randstad en gaat zich meer toeleggen op luxemerken.

Redactie economie
17 August 2013 19:40Gewijzigd op 15 November 2020 05:21
Beeld ANP
Beeld ANP

De nieuwe Bijenkorf moet zich volgens directeur Giovanni Colauto gaan meten met buitenlandse branchegenoten als Saks in New York of Selfridges in Londen. De introductie van andere luxe- en premiummerken –met een hoge marge– moet de overblijvende filialen nog meer internationale allure geven. De vestiging in Amsterdam, het paradepaardje van de Bijenkorf, is de voortrekker geweest van deze nieuwe strategie. De omzet is daar de laatste tijd drie keer zo hard gegroeid als in andere filialen, liet Colauto vanmorgen in Het Financieele Dagblad (FD) weten. „Daarom hebben we besloten om ook versneld de filialen van Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Amstelveen, Eindhoven en Maastricht aan te passen.”

Het concern investeert in de verbouw van deze vestigingen en in de uitbreiding van zijn web­winkel 200 miljoen euro, zo maakte de Bijenkorf zaterdag bekend. De filialen in Arnhem, Enschede, Den Bosch, Breda en Groningen gaan dicht: Arnhem en Enschede begin volgend jaar, de andere drie in het voorjaar van 2016.

Colauto benadrukte zaterdag tegenover het ANP dat de strategische keuzes niet zijn genomen of versneld door het moeilijke economische klimaat. „We zijn een winstgevende onderneming. Wij maken de strategie los van de economische gang van zaken. Er zijn geen slechte regio’s, alle vestigingen zijn winstgevend. Maar we hebben keuzes gemaakt. Alle filialen zijn beoordeeld op een cruciale combinatie van factoren. De zeven locaties voldoen aan alle vereisten om een internationaal topniveau te bereiken. Die krijgen het niveau van ons Amsterdamse vlaggenschip”, zei hij. Ook de onlinetak moet volgens Colauto „op vlaggenschipniveau” komen.

De totale investering van meer dan 200 miljoen euro is volgens de Bijenkorf de grootste in zijn geschiedenis. Volgens Colauto worden hierdoor op de middellange termijn 500 banen gecreëerd.

De omzet van de vijf filialen die sluiten, beslaat ongeveer 14 procent van de totaalomzet van de Bijenkorf, inclusief de webshop. Het winkeloppervlak is ongeveer een vijfde van de totale winkel­oppervlakte van het bedrijf.

In totaal verdwijnen er door de sluiting 262 arbeidsplaatsen. De Bijenkorf heeft 99 arbeidsplaatsen in Arnhem, 54 in Enschede, 35 in Groningen, 38 in Breda en 36 in Den Bosch. Het bedrijf wil personeel zo veel mogelijk begeleiden van werk naar werk, of herplaatsen in andere filialen, zo gaf het aan.

Kledingketen Primark maakte zaterdag bekend dat hij zich volgend jaar wil vestigen in de panden van de Bijenkorf in Arnhem en Enschede. De nieuwe winkels zullen in de herfst van 2014 opengaan. Primark is, evenals de Bijenkorf, eigendom van de Canadese familie Weston, maar richt zich op een goedkoper sortiment.

De nieuwe Primarkwinkels zullen 740 banen creëren. Een woordvoerder van Primark gaf aan dat werknemers van de Bijenkorf „natuurlijk” kunnen solliciteren. „Wij kunnen altijd goed gekwalificeerd en kundig personeel gebruiken”.

Primark heeft vier winkels in Nederland, in Rotterdam, Hoofddorp, Zaandam en Almere. Er werken 1186 mensen. Naast de nieuwe Primarkwinkels in Arnhem en Enschede heeft het concern er nog zes in de pijplijn. Daarmee zullen in totaal 1990 banen gerealiseerd worden. In de herfst zal Primark winkels openen in Zoetermeer en Eindhoven, in de zomer van 2014 volgen Nijmegen en Venlo. Een Primarkwinkel in Den Haag opent in de herfst van 2014, terwijl Heerlen in de lente van 2015 volgt.

De vakbonden willen snel met de Bijenkorf om tafel. „We hebben nog geen officieel bericht van de Bijenkorf ontvangen”, aldus een woordvoerster van FNV Bond­genoten zaterdag. „Het belang van de werknemers heeft natuurlijk onze prioriteit.” Er lag volgens haar een sociaal plan dat tot eind van dit jaar loopt. „We hebben een goede verstandhouding met het concern.” Ze kon verder nog niet inhoudelijk op het nieuws over de sluiting van vijf Bijenkorffilialen reageren.

CNV Dienstenbond noemt de aangekondigde reorganisatie bij de Bijenkorf slecht getimed. „Hoewel er een behoorlijk sociaal plan ligt, is de timing van deze reorganisatie slecht”, aldus een woordvoerster van de bond gisteren. „Voor de medewerkers die ontslag krijgen, wordt het lastig om ander werk te vinden, gezien de situatie op de arbeidsmarkt.”

CNV Dienstenbond is verrast over het besluit, omdat de 
Bijenkorf in zijn segment juist 
nog winstgevend is. „De puur strategische keuze geeft op z’n minst een zure bijsmaak.”

Bijenkorftopman Colauto erkent dat het publiek buiten de Randstad ook wel luxemerken wil kopen, maar hij stelt dat de investering om de winkels daar op het gewenste niveau te brengen te hoog zouden zijn.

„Voor dat concept heb je een grote schaal nodig, ook omdat we een volledig assortiment willen aanbieden. Veel panden die wij nu hebben, voldoen niet aan die eisen”, verklaarde Colauto vandaag in het FD. De panden moeten volgens hem architectonisch spraakmakend zijn, op de juiste locatie liggen en de creativiteit en elegantie van de Bijenkorf uitstralen.


Van kleine winkel tot landelijk warenhuis

AMSTERDAM. In 1870 start Simon Goudsmit een kleine fourniturenwinkel aan de Amsterdamse Nieuwendijk. Na zijn dood neemt zijn neef Arthur Isaac het roer over. Die breidt de winkel uit en verplaatst deze in 1912 naar de Dam. Magazijn de Bijenkorf verandert in een warenhuis. De zaken gaan goed. In 1926 wordt in Den Haag een tweede vestiging geopend. Later volgen meer filialen, waaronder het ‘glazen paleis’ van architect Willem Dudok in Rotterdam.

De Bijenkorf kenmerkt zich door zijn vooruitstrevende architectuur en stijlvolle winkelinrichting. Klanten kunnen er niet alleen terecht voor kleding, sieraden, cosmetica en huishoudelijke artikelen. De Bijenkorf verkoopt ook eigen patisserie en bakkerijproducten.

In de jaren 20 opent dochter­maatschappij HEMA (Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam) haar deuren. Naast de hogere inkomens wilde het bestuur van de Bijenkorf ook een financieel minder bedeelde groep bedienen.

In 1966 wordt het overkoepelende orgaan Bijenkorf Beheer opgericht en bij het honderdjarige bestaan krijgt het concern het predikaat ”Koninklijke” (KBB). KBB fuseert in 1999 met het moederbedrijf van concurrent Vroom & Dreesmann en gaat daarna als Vendex/KBB door het leven. Na twee overnames is de Bijenkorf sinds begin 2011 eigendom van de Canadese familie Weston.

Anno 2013 telt de Bijenkorf twaalf vestigingen in heel Nederland en een webshop. Er werken 5000 mensen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer