„Betere communicatie schade aardbevingen”
GRONINGEN (ANP). Gedupeerden in het aardbevingsgebied in Noord-Groningen moeten een beter inzicht krijgen in de voortgang van hun afhandeling van hun klachten. Via een geautomatiseerd systeem op internet kunnen zo op de hoogte blijven van hun dossier, zei Leendert Klaassen, de onafhankelijke ombudsman voor de schade-afhandeling door de gaswinning, zaterdag in het Radio 1 Journaal.
Hij vindt dat de Nederlandse Aardoliemaatschappij (NAM) beter moet communiceren over de klachtenafhandeling. Klaassen zegt dat zich bij hem 25 mensen hebben gemeld met een klacht over de schade-afhandeling door de NAM. In totaal zijn er bijna 9000 schademeldingen bij de NAM gedaan. Hij vindt dat de NAM „er behoorlijk hard aan trekt” om de klachten te behandelen. Wel zegt hij dat de afhandeling lang duurt en heeft hij zijn bedenkingen bij sommige taxaties van de schade.
Vrijdag meldde de NAM dat de aardbevingen sinds augustus vorig jaar ruim 24 miljoen euro hebben gekost. Van de 9000 meldingen zijn er 2452 geheel afgerond. De overige moeten nog door de NAM worden onderzocht.