Binnenland

Uitstel sloop fietsbrug A16 vertraagt hsl

De oude fietsbrug over de A16 bij Prinsenbeek moet voorlopig openblijven. De nieuwe fietsbrug over de snelweg, die begin oktober openging, is niet veilig genoeg. Het langer openblijven van de oude brug kan Nederland met het oog op de aanleg van de hogesnelheidslijn 22 miljoen euro per maand gaan kosten.

Regioredactie
7 November 2003 20:35Gewijzigd op 14 November 2020 00:42

De rechter in Breda besliste vrijdag in een kort geding dat de oude brug pas gesloopt mag worden als de nieuwe brug naar objectieve maatstaven voldoende veiligheid biedt voor het fietsverkeer. Met deze uitspraak volgt de rechter het eisenpakket van de Belangengroep Fietsers Prinsenbeek.

Rijkswaterstaat vindt de uitspraak niet verstandig. De aanleg van de hogesnelheidslijn en de daarmee samenhangende verlegging van de A16 lopen door het behoud van de brug vertraging op. Dit kan leiden tot contractbreuk, waarbij België hoge schadeclaims kan eisen. Elke maand vertraging levert volgens de raadsman van Rijkswaterstaat een schade van 22 miljoen euro op.

De rechter heeft daar echter geen boodschap aan. Hij vindt de belangen van de fietsers zwaarder wegen. Een week geleden had de rechter in zijn voorlopige vonnis al aangegeven dat de roltrap van de nieuwe fietsbrug niet veilig is. De bouwvergunning voor de oude brug was slechts geldig tot 1 november 2003. Volgens de rechter heeft ook het Liftinstituut de veiligheid van de roltrap voor fietsers in twijfel getrokken. Hij vindt het onrechtmatig als de oude brug nu zou worden gesloopt.

Verwacht wordt dat de veiligheid van de nieuwe brug binnen twee maanden in orde kan zijn. Als België direct begint met het claimen van schade, kost dit Nederland dus 44 miljoen euro.

De A16 bij Prinsenbeek wordt verlegd in westelijke richting en verbreed van vier banen naar zes banen. De hsl-zuid en de A16 gaan in tunnelbakken onder enkele kruisende wegen door. In totaal worden de A16-tunnelbakken 975 meter en de hsl-tunnelbak 1075 meter lang. De bak gaat maximaal 7 meter de grond in. In 2007 moet het project, dat Amsterdam en Rotterdam zal verbinden met het internationale net van hogesnelheidslijnen, klaar zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer