Verlies voor brouwerij Palm
STEENHUFFEL (ANP). Het Belgische Palm Breweries, bekend van het gelijknamige, amberkleurige bier, heeft vorig jaar een verlies geleden van 2,85 miljoen euro. De omzet bleef nagenoeg gelijk op 56,1 miljoen euro.
Hogere kosten voor grondstoffen, personeel en marketingactiviteiten drukten de winst. Ook het eerste half jaar van 2013 is niet goed begonnen, zei een woordvoerder van het nog volledig in familiehanden zijnde bedrijf dinsdag. Traditioneel moeten bierbrouwers het hebben van de zomermaanden en die zijn tot nu toe goed qua weer.
De Nederlandse markt, die goed is voor de helft van de totale afzet van Palmbier, was in 2012 winstgevend, maar „nauwelijks”, liet de zegsman weten. Het bedrijf wist het volume in Nederland op peil te houden, terwijl het volume in België daalde.
De daling van het volume in België had onder meer te maken met de omschakeling naar kleinere flesjes (van 33 naar 25 centiliter) voor Palm. De prijs voor het biertje komt zo dichter bij de prijs van pils te liggen, legt de woordvoerder uit. Bovendien moeten de kleinere flesjes weer jongere generaties trekken.
Dit jaar zijn de kleinere flesjes ook in Nederland geïntroduceerd. Uit de eerste 6 maanden blijkt dat het volume afneemt, maar dat de verkoop van het aantal kratten gelijk blijft, aldus de woordvoerder.