Roemeen maakt avonturenfilm van kunstroof
BOEKAREST (ANP). Hoe ver gaat een moeder om haar zoon uit handen te houden van politie en justitie? Dat is het centrale thema van de film die de Roemeense filmmaker Tudor Giurgiu wil maken over de schilderijenroof uit de Rotterdamse Kunsthal vorig najaar.
Donderdag werd bekend dat Giurgiu de ‘kunstroof van de eeuw’, gepleegd door drie landgenoten van hem, gaat verfilmen. Volgens hem heeft het verhaal alle ingrediënten van een spannende avonturenfilm. Van de absurd eenvoudige wijze waarop kruimeldieven schilderijen met een miljoenenwaarde uit een Nederlands museum konden weghalen tot aan de verbranding van de kunstwerken in de kachel van de moeder van de hoofdverdachte. De dieven waren daarvoor met hun buit vertwijfeld langs Europese maffiosi en kunstkenners getrokken in de hoop er nog een paar 1000 euro aan te verdienen.
Giurgiu kwam op het idee, nadat Roemeense media hadden gemeld dat de moeder van de hoofdverdachte alle gestolen schilderijen bij haar thuis in de kachel had gestopt om ze te verbranden. Net op dat moment kwam een bevriende fotograaf terug van een reportage die hij had gemaakt voor The New York Times in Carcaliu, de woonplaats van de hoofdverdachte en zijn moeder. „Ik was op zich al geschokt door het nieuws dat de schilderijen verbrand waren. Toen vertelde hij me dat Carcaliu echt het einde van Europa is, een zeer gesloten gemeenschap met een strenge religie, waar de meerderheid van de inwoners bejaard is”, zegt de filmmaker.
Giurgiu is er geweest en „het is inderdaad een compleet andere wereld. Dat maakte het allemaal nog fascinerender”. Hij ging alle verhalen lezen en bestudeerde de onderzoeksrapporten. En wist: dit is een film.
Giurgiu heeft al enkele acteurs op het oog en is op zoek naar een Amerikaanse scenarist. „Het is erg belangrijk dat de film Engelstalig wordt, want ik wil hem internationaal uitbrengen.” De filmer denkt circa 5 miljoen nodig te hebben. Het wordt geen documentaire. „Het is voor mij niet zo belangrijk hoe het proces afloopt, dat in augustus begint. Voor mij zit het belangrijkste gegeven in de eenvoud van deze kruimeldieven, die hun buit naar een dorpje aan het eind van de wereld vervoeren, waar de moeder in wanhoop besluit om tijdens een slapeloze nacht de meesterwerken in de houtkachel te stoppen.”
Giurgiu wil eerst in Roemenië filmen. Daarna reist hij naar Nederland om onder meer in Rotterdam opnames te maken. Het wordt zijn vijfde speelfilm. Giurgiu was jaren hoofd van de nationale Roemeense televisie, voor hij begon als filmregisseur. Hij is ook bekend als organisator van filmfestivals.