Economie

Sanoma ziet winst dalen

HELSINKI (ANP). Het Finse mediaconcern Sanoma heeft de operationele winst in het tweede kwartaal met 34 procent zien dalen tot 68 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 103 miljoen euro. Sanoma maakte het kwartaalresultaat donderdag bekend.

1 August 2013 08:02Gewijzigd op 15 November 2020 05:03

Over de eerste zes maanden van het jaar was de winstdaling met 45 procent nog groter. De opbrengsten gingen in het tweede kwartaal met 8,5 procent achteruit tot 591 miljoen euro.

Sanoma, het moederbedrijf van de Nederlandse tv-zenders van SBS en tijdschriften als de Libelle en Donald Duck, gaf deze maand al een winstwaarschuwing voor het hele jaar. Het mediabedrijf kampt met een sterke verslechtering van de advertentiemarkt in de voornaamste regio’s waar het actief is.

De kans op een duidelijke verbetering van de marktomstandigheden in de tweede helft van het jaar wordt laag ingeschat, zei topman Harri-Pekka Kaukonen. Een lopend besparingsplan van 60 miljoen euro verloopt volgens plan. Kaukonen: „Maar deze maatregelen en aanvullende acties zullen niet voldoende zijn om de verwachte daling van de omzet te compenseren.”

Het bedrijf heeft de verwachtingen voor dit jaar daarom bijgesteld. Sanoma gaat nu uit van een omzetdaling van meer dan 4 procent, waar eerder een daling van 2 tot 4 procent werd voorzien.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer